27 kwietnia br. w Strykowie Bruno Even, prezes Airbus Helicopters, oficjalnie zainaugurował działalność nowego Centrum Testów, w którym będą prowadzone testy mechaniczne obracających się elementów śmigłowców, wspierające globalne projekty badawczo-rozwojowe Airbus Helicopters. Centrum uzupełni kompetencje projektowe oferowane przez łódzkie biuro konstrukcyjne Airbus Helicopters.
„Jestem bardzo dumny z inauguracji nowego Centrum Testowego”, powiedział prezes Bruno Even. „Airbus Helicopters jest obecny w Polsce od dziesięcioleci. Nasze tutejsze biuro projektowe, współpracując ściśle z Politechniką Łódzką, odegrało kluczową rolę w niektórych najbardziej innowacyjnych projektach: H160, CityAirbus czy RACER. Dzięki nowemu Centrum Testów idziemy dalej, stwarzając tutaj możliwości testowania komponentów mechanicznych”, dodał.
Ośrodek testowy w Strykowie odegra ważną rolę w opracowywaniu koncepcji zaawansowanych maszyn pionowego startu i lądowania, hybrydowych układów napędowych i napędów elektrycznych. Został wyposażony w najnowocześniejsze stanowiska testowe, w tym platformę do badań przekładni głównej śmigłowców, platformę do badań przekładni wirników ogonowych, platformę wielozadaniową do sprawdzania różnych konfiguracji pojazdów miejskiej mobilności powietrznej (UAM) oraz system do opracowania i walidacji algorytmów monitorujących stan obracających się części wiropłatów. Wszystkie te stanowiska można wykorzystać do testów rozwojowych, wytrzymałościowych i zmęczeniowych.
Spółka Airbus Helicopters Polska zatrudnia 115 wysoko wykwalifikowanych inżynierów i pracowników. W ciągu najbliższych dwóch lat zamierza zatrudnić kolejnych 40 osób. Biuro w Łodzi zajmuje się szeroko pojętym projektowaniem mechanicznym, koncentrując się na przyszłych przełomowych technologiach w takich obszarach jak aerodynamika wiropłatów, przekładnie, wirniki i łopaty. Prace prowadzone w Łodzi obejmują śmigłowce cywilne, platformy nowej konstrukcji oraz modernizację istniejących typów wiropłatów.
Inżynierowie Airbus Helicopters Polska byli zaangażowani w rozwój przekładni głównej i tylnej DisruptiveLab – nowego latającego laboratorium, służącego do weryfikacji technologii mających poprawić osiągi wiropłatów i zredukować ilość emitowanego przez nie CO2. Zaprojektowali również wały napędowe silników bocznych Racera, demonstratora technologii śmigłowca o dużej prędkości, konstruowanego z myślą o służbach publicznych i operatorach komercyjnych.
Airbus jest obecny w Polsce od początku XXI w. Grupa nadal się tu rozwija, korzystając ze stuletniego dorobku krajowego lotnictwa. Długofalowe zaangażowanie Airbusa w Polsce przejawia się poprzez całe spektrum działań, począwszy od projektowania, prototypowania, produkcji, przez obsługę, modernizacje, badania i rozwój, po współpracę w przemyśle kosmicznym. Airbus zatrudnia w Polsce około 700 wysoko wykwalifikowanych pracowników w dwóch lokalizacjach: Warszawie-Okęciu i Łodzi.