Agencja Wsparcia i Zamówień NATO zamówiła dodatkowy wielozadaniowy samolot transportowy Airbus A330 Multi-Role Tanker Transport w celu rozbudowy floty MRTT (MMF) do 10 maszyn.
Ogłoszenie zakupu jest następstwem decyzji Belgii o zwiększeniu liczby godzin do narodowej dyspozycji w wielonarodowym programie o dodatkowe 1100 w rozliczeniu rocznym. Multinational Multi Role Tanker Transport Fleet (MMF) zapewnia strategiczny transport, tankowanie w powietrzu i możliwości ewakuacji medycznej sześciu państwom-uczestnikom projektu: Belgii, Czechom, Niemcom, Luksemburgowi, Holandii i Norwegii. Władze tych państw podpisały protokół ustaleń, który umożliwia im proporcjonalny podział kosztów zgodnie z narodowymi potrzebami w rozliczeniu rocznym.
„Od momentu odebrania pierwszego samolotu w 2020 roku, a zwłaszcza od początku wojny na Ukrainie, flota MMF dba o suwerenność Europy i pokazuje możliwości wielozadaniowych latających tankowców”, powiedział Jean Brice Dumont, szef wojskowych systemów lotniczych w firmie Airbus Defence and Space. „Obecne zamówienie NSPA stanowi częściową realizacje opcji przewidzianej w kontakcie na dostawę 9 zamówionych wcześniej samolotów, co świadczy o poziomie zadowolenia klientów”. Opcja kontaktowa dotyczy czterech maszyn, więc obecna umowa z NSPA wykorzystuje ją w 25 proc.
MMF eksploatuje już siedem A330 MRTT. 23 marca br. jednostka osiągnęła wstępną zdolność operacyjną. Pełną zdolność operacyjną ma osiągnąć w połowie 2024 roku. Sukces wielostronnego programu lotniczego opiera się na doskonałej współpracy między NATO, państwami uczestniczącymi i przemysłem. Stanowi on również przykład tego, jak państwa mogą współpracować, łączyć i dzielić się zasobami, aby uzyskać stały dostęp do najnowocześniejszych zdolności militarnych.
Jednostka wspiera działania sojuszników na wschodniej flance NATO. Wcześniej była widoczna podczas ewakuacji cywilów i uchodźców
z Afganistanu oraz wielonarodowych ćwiczeń w regionie Indo-Pacyfiku z udziałem niemieckich Sił Powietrznych. Oczekuje się, że dwa latające tankowce, które jeszcze nie zostały dostarczone, wejdą do służby w 2024 r., a obecnie zamówiony samolot zasili MMF pod koniec 2026 r.
Samoloty A330 MRTT z MMF działają z głównej bazy MMU w Eindhoven (Holandia) oraz wysuniętej bazy w Kolonii (Niemcy).