Niecały rok po podpisaniu umowy, na terenie zakładów w Donauwörth przedstawiciele Airbus Helicopters przekazali pierwszy z 82 zamówionych przez Niemcy śmigłowców H145M. Niemieckie wojsko (Bundeswehra) nadało nowym maszynom nazwę „Leichter Kampfhubschrauber” (lekki śmigłowiec bojowy), w skrócie LKH. Będą one wykonywać zadania z zakresu m.in. szkolenia, rozpoznania, transportu wojsk specjalnych i lekkich misji uderzeniowych.
„Jesteśmy niezawodnym partnerem Bundeswehry. Dostawa pierwszego H145M LKH w mniej niż rok od zawarcia umowy potwierdza nasze zaangażowanie. H145M LKH będzie w niemieckich sił zbrojnych prawdziwie wielozadaniową maszyną, umożliwiającą realizację wielu ważnych zadań”; powiedział Stefan Thomé, dyrektor zarządzający Airbus Helicopters w Niemczech.
Pierwszy śmigłowiec został przeznaczony do wykonywania zadań szkoleniowych w bazie wojsk lądowych w Bückeburgu. Zgodnie z umową dostawa pierwszego H145M LKH w konfiguracji lekkiego śmigłowca szturmowego jest planowana na 2025 r. Szkolenie pilotów Bundeswehry ruszyło już w sierpniu br.
W grudniu 2023 r. Bundeswehra i Airbus Helicopters podpisały umowę na zakup do 82 wielozadaniowych śmigłowców H145M (potwierdzone zamówienie na 62 maszyny plus 20 w opcji). Było to największe zamówienie kiedykolwiek złożone na H145M, tym samym też największe na system zarządzania uzbrojeniem HForce. Umowa obejmuje również siedem lat wsparcia i usług, zapewniając optymalne wejście maszyn do służby i wsparcie. Wojska lądowe otrzymają 57 śmigłowców, podczas gdy eskadry specjalne Luftwaffe dostaną 5 egzemplarzy.
H145M to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy, który umożliwia realizację szerokiego spektrum misji. W ciągu zaledwie kilku minut można go przekonfigurować z wersji do lekkiego wsparcia ogniowego z uzbrojeniem strzeleckim i kierowanymi pociskami rakietowymi, a także z najnowocześniejszym systemem samoobrony, w wariant do operacji specjalnych posiadający wyposażenie do szybkiego desantu na linach. Kompleksowe pakiety wyposażenia obejmują wciągarki i osprzęt do przewozu ładunków zewnętrznych.
Standardowa wersja zamówionych przez Niemcy H145M posiada stałe wyposażenie, w tym system zarządzania uzbrojeniem HForce, opracowany przez Airbus Helicopters. Pozwoli to Bundeswehrze szkolić pilotów na tym samym typie śmigłowca, który będzie używany do różnych zadań, w tym do walki. Dzięki temu kosztowne przekwalifikowywanie na kolejny typ zostanie wyeliminowane, pozwalając załogom szybciej osiągnąć najwyższy poziom profesjonalizmu.
H145M to wojskowa wersja sprawdzonego, lekkiego dwusilnikowego śmigłowca H145. Wszystkie maszyny z rodziny H145 spędziły już w powietrzu blisko 8 mln godzin. Śmigłowiec ten jest używany przez siły zbrojne i organy ścigania na całym świecie do najbardziej wymagających misji. Bundeswehra już użytkuje 24 śmigłowce H145 w jednostkach specjalnych i poszukiwawczo-ratowniczych. Armia USA posiada prawie 500 H145, które zostały nazwane UH-72 Lakota. Ich łączny nalot przekracza 1,5 mln godzin. Wojskowymi użytkownikami maszyn z rodziny H145 są: Węgry, Serbia, Luksemburg, Tajlandia, Ekwador i Honduras. Zamówienia niedawno złożyły: Cypr, Belgia i Brunei.
H145M jest napędzany dwoma jednostkami Turbomeca Arriel 2E, posiada cyfrowy układ sterowania silnikami (FADEC). Śmigłowiec został też wyposażony w cyfrowy system awioniki Helionix, który oprócz innowacyjnego rozwiązań do zarządzania danymi lotu obejmuje skuteczny 4-osiowy autopilot, redukujący obciążenie pilota podczas misji. Szczególnie niski ślad akustyczny sprawia, że H145M jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie.