Bez śmieci i bez śladu – czyli jak pomóc zwierzakom i nie szkodzić lasom






#NoTrashNoTrace – bez śmieci i bez śladu – pod takim hasłem startuje właśnie inicjatywa polskiej marki Helikon-Tex, której celem jest szerzenie wiedzy o odpowiedzialnej turystyce. Wraz z ambasadorami akcji – Adamem Wajrakiem, Pawłem Supernatem oraz Ośrodkiem Leczenia i Rehabilitacji Dzikich Zwierząt „Puchaczówka”  zachęcać będzie do spędzania czasu blisko natury tak, by nie zostawić po sobie śladu.

 Zaśmiecenie polskich lasów to wciąż ogromny problem – z danych Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych wynika, że w ubiegłym roku tylko z terenów leśnych zarządzanych przez RDLP w Radomiu usunięto 5 tys. metrów sześciennych śmieci, co przekłada się na 50 wagonów odpadów! Pomimo apeli i kar za zaśmiecanie, z roku na rok zanieczyszczeń przybywa. Na terenach leśnych porzucane są odpady z gospodarstw domowych, w tym pozostałości remontowe, ale śmiecą też osoby, które do lasu wybierają się rekreacyjnie. To drugie zjawisko jest zresztą nierzadkie również na terenach wymagających szczególnej ochrony – w parkach narodowych, rezerwatach przyrody itp. 

„Temat jest nam bardzo bliski – my nie tylko produkujemy sprzęt i odzież outdoorową, ale też wszyscy aktywnie korzystamy z tych produktów, spędzając każdą wolną chwilę na świeżym powietrzu. Podczas naszych wypraw i wędrówek wielokrotnie boleśnie uświadamialiśmy sobie, jak dużo jest do zrobienia w kwestii edukacji i wyrabiania w ludziach odpowiednich nawyków, związanych z zachowaniem się w terenie”  wyjaśnia Paweł “Super” Supernat, specjalista od bushcraftu i survivalu, designer marki Helikon-Tex. 

Promowanie dobrych wzorców

Dlatego właśnie Helikon-Tex, jako marka nieodłącznie związana ze światem outdooru i spędzaniem czasu „w terenie”, zdecydowała się włączyć w walkę ze śmieceniem w polskich lasach, górach, na plażach i równinach. Przez kilka miesięcy firma prowadzić będzie akcję edukacyjną, której celem jest pokazanie, jak bardzo drobne, codzienne działania każdego z nas mogą przyczynić się do ograniczenia tego problemu.

W akcji edukacyjnej – prowadzonej w mediach, serwisach społecznościowych firmy oraz na warsztatach w schroniskach górskich – firmę wesprą jej przyjaciele i ambasadorowie:

  • Aneta i Marcin Marzec – twórcy Ośrodka Leczenia i Rehabilitacji Dzikich Zwierząt Puchaczówka.
  • Paweł “Super” Supernat – specjalista od bushcraftu i survivalu, designer marki Helikon-Tex, współzałożyciel firmy Survivaltech.
  • Adam Wajrak – przyrodnik, dziennikarz, fotograf, laureat wyróżnienia Bohater Europy tygodnika Time, przyznanego za obronę środowiska naturalnego.

Na potrzeby akcji powstały m.in. cztery filmy edukacyjne z udziałem ambasadorów (dwa z nich są dostępne już teraz, dwa kolejne zostaną udostępnione na początku i w połowie sierpnia).

Helikon-Tex będzie również promował worek wielokrotnego użytku Dirt Bag, zaprojektowany właśnie z myślą o zbieraniu do niego śmieci podczas wędrówek i spacerów (w wariancie minimum – własnych, w wariancie zalecanym – wszelkich pozostawionych w lesie/górach/na wydmach etc.). 

Producent przygotował na potrzeby akcji serię unikalnych akcesoriów outdoorowych (etui, portfeli, nerek), uszytych z resztek z produkcji odzieży i plecaków Helikon-Tex. Będą one dystrybuowane wśród uczestników akcji i fanów serwisów społecznościowych firmy. 

Helikon-Tex chce również zachęcać turystów do zminimalizowania używania sprzętu jednorazowego oraz promować naprawianie odzieży czy ekwipunku. 

Wsparcie dla Puchaczówki

Helikon-Tex zamierza też przeznaczyć znaczną część dochodu z każdego sprzedanego w czasie akcji worka Dirt Bag (10 zł) na wsparcie ośrodka Puchaczówka, czyli na leczenie i rehabilitację dzikich zwierząt, które Aneta z Marcinem każdego dnia ratują i jeśli tylko mogą – zwracają im wolność. 

„Każdy z nas na pewno nie raz spotkał się z sytuacją, kiedy to podczas spaceru po lesie, polach czy w górach na szlaku zauważamy wyrzucone przez kogoś odpady. Niestety najczęstszą reakcją jest „bluzganie pod nosem”, głośno wyrażany sprzeciw i… niestety nic więcej. Marzy nam się, aby ten sprzeciw przerodził się  w działanie. Bardzo byśmy chcieli, aby zamiast stwierdzenia: „Zobaczcie, co za syf. Jakie brudasy to zrobiły…” padało: „Zobaczcie, co za syf. Posprzątajmy to”. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, co ich niechlujstwo robi dzikim zwierzętom – a np. puszki często oznaczają straszną śmierć chociażby dla zaklinowanych w nich jeży. Dlatego cieszymy się, że Helikon-Tex podjął ten trudny temat i nie podchodzi do niego tylko marketingowo – ale próbuje zmienić nasze myślenie. Jeśli moda na sprzątanie „wejdzie nam w krew”, to będzie to ogromny sukces nas wszystkich” – wyjaśnia Marcin Marzec z Ośrodka Leczenia i Rehabilitacji Dzikich Zwierząt Puchaczówka.

Więcej informacji znaleźć można na oficjalnej stronie akcji oraz w serwisach społecznościowych Facebook, Instagram oraz Youtube.

TacGear

Tajny przez poufny, profil naszej redakcji. Jesteśmy tak tajni, że nie możemy powiedzieć o tym że nasza redakcja mieści się w Warszawie, na Dolnym Mokotowie, na terenie WFDiF...

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.