Sikorsky (Lockheed Martin) w 10 miesięcy przebudował UH-60L Black Hawk w S-70UAS U-Hawk – w pełni autonomiczną platformę bezzałogową z kabiną powiększoną o 25% i nową rampą czołową. Prototyp pokazano na AUSA 2025, a pierwszy lot zaplanowano na 2026 r.

Od Black Hawka do U-Hawka
Sikorsky usunął kokpit, fotele i stanowiska załogi, zastępując je sterowanymi drzwiami typu clamshell i rampą ładunkową. Tradycyjne mechaniczne sterowanie lotem zastąpiono trzeciej generacji, niskokosztowym systemem fly-by-wire zintegrowanym z autonomią MATRIX™. Efekt? Pierwszy w pełni autonomiczny „użytkowy Black Hawk” z większą, łatwiej dostępną przestrzenią ładunkową.
Więcej ładunku, więcej zadań
Powiększona kabina i rampa umożliwiają:
- transport dłuższych ładunków (w tym rakiet i modułów uzbrojenia),
- wjazd/wyjazd bezzałogowych pojazdów naziemnych (np. UGV 6×6),
- przewóz zapasów w standardzie roll-on/roll-off,
- odpalanie rojów dronów rozpoznawczych lub uderzeniowych,
- montaż dodatkowych zbiorników paliwa dla większego zasięgu lub dłuższego „czuwania” nad rejonem.
Obsługa jak aplikacja: operator zamiast pilota
U-Hawk jest prowadzony przez operatora z poziomu tabletu – od startu po lądowanie. MATRIX™ generuje plan misji i nawigację na podstawie sensorów i algorytmów, a drzwi clamshell i rampa automatycznie współpracują z procesem załadunku.
Ekonomia floty i szybki retrofit
Projekt wykorzystuje wspólne elementy rodziny UH-60, co ma obniżać koszty operacyjne i serwisowe. Sikorsky Innovations zaprojektował kluczowe retrofity (komputery zarządzania pojazdem, siłowniki, modyfikacje kadłuba), aby skalować konwersje do standardu U-Hawk.
Dane techniczne
- Wzrost przestrzeni ładunkowej: +25% vs UH-60L
- Ładunki ponadgabarytowe: do maksymalnej masy całkowitej platformy
- Przewóz kontenerów: do 4 × JMIC (zamiast 2)
- Przykładowe ładunki uzbrojenia: moduł HIMARS z 6 rakietami lub 2 × Naval Strike Missile
- Efektory bezzałogowe: możliwość odpalania rojów z sensorami/uzbrojeniem
- Zasięg / długotrwałość: do 1600 mil morskich lub do 14 h bez tankowania
- Udźwig na haku zewnętrznym: do 4 080 kg
- Załadunek: boczny + rampa przednia clamshell
- System sterowania lotem: fly-by-wire (gen. 3) + autonomia MATRIX™
- Harmonogram: pierwszy lot planowany na 2026 r.