Babcock International Group i Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 podpisały w Warszawie Memorandum of Understanding (MoU). Celem jest uruchomienie w Polsce wspólnego centrum utrzymania i wsparcia floty śmigłowców Sił Zbrojnych RP oraz ośrodka szkolenia technicznego. Inicjatywa ma podnieść gotowość operacyjną i wzmocnić krajowe kompetencje przemysłowe w długim horyzoncie.

Porozumienie rozwija Strategic Cooperation Agreement (SCA) zawarty na początku września podczas MSPO w Kielcach między PGZ S.A. a Babcock — z myślą o szerszej kooperacji w domenie morskiej i lotniczej.
Na czym polega współpraca
-
Utrzymanie i wsparcie śmigłowców w kraju, z wykorzystaniem zasobów WZL-1 i know-how Babcocka.
-
Szkolenie personelu technicznego według międzynarodowych standardów, by skrócić łańcuch logistyczny i czas przestojów.
-
Budowa autonomii serwisowej — mniej zależności od zagranicznych kanałów i szybsze przywracanie platform do służby.
– „W pełni przygotowana i gotowa do natychmiastowego rozmieszczenia flota śmigłowców odgrywa kluczową rolę w bezpieczeństwie Polski. Wspólnie z WZL-1 zaoferujemy konkurencyjne rozwiązanie, które wesprze rosnące zdolności obronne kraju” – Pierre Basquin, dyrektor generalny Babcock Aviation.
Babcock podkreśla, że partnerstwo z WZL-1 to krok w kierunku większej autonomii obronnej i podniesienia jakości wsparcia eksploatacji.
Kontekst: obecność Babcocka w Polsce
Firma działa już jako Babcock Polska w Gdyni i Warszawie, współtworząc z konsorcjum PGZ-Miecznik projekt platformy i pełniąc rolę partnera strategicznego programu budowy okrętów „Miecznik”.
Co to oznacza dla SZ RP
-
Szybszy serwis i większa dostępność śmigłowców w linii.
-
Standaryzacja i podniesienie kompetencji ekip technicznych.
-
Wzmocnienie krajowego zaplecza przemysłowo-logistycznego na lata.