25 listopada 2024 r. zespół brytyjskich inżynierów z Portsmouth przeprowadził na wodach u południowych wybrzeży Anglii zakończony sukcesem pokaz nowego typu autonomicznej jednostki podwodnej, opracowanej do celów wojskowych.
Okręt o nazwie Herne jest tak zwanym bardzo dużym autonomicznym pojazdem podwodnym (XLAUV) i został skonfigurowany przez BAE Systems pod kątem umożliwienia siłom zbrojnym monitorowania i ochrony podwodnej infrastruktury na rozległych obszarach dna morskiego, wspierania walki z wrogimi okrętami podwodnymi i zapewnienia alternatywnego środka do wykonywania niejawnych zadań rozpoznawczych. Podczas testów przeprowadzonych na początku tego miesiąca jednostka wykonała wstępnie zaprogramowaną misję obserwacyjno-rozpoznawczą, zarządzaną przez Nautomate, niezależny od platformy, zaawansowany, autonomiczny wojskowy system kierowania. Nastąpiło to po udanych testach tej technologii wykonanych na statku nawodnym na początku tego roku.
Scott Jamieson, dyrektor zarządzający w pionie projektów morskich BAE Systems, ocenił: „Herne zmieni zasady gry w walce podwodnej. Zapewni naszym klientom autonomiczne zdolności działania pod wodą, umożliwiając wykonanie szerokiej palety zadań. Uniezależni marynarkę wojenną od platform załogowych, chroniąc ludzi przed niebezpieczeństwami i zwiększając długotrwałość misji w morzu”.
System Nautomate, nadający się do montażu na istniejących lub nowo budowanych jednostkach pływających, pozwala zwiększyć w sposób atrakcyjny pod względem kosztów zdolności do autonomicznego działania okrętów, co prowadzi wprost do wzrostu skali aktywności, wytrzymałości i długotrwałości sił morskich, jednocześnie eliminując potrzebę kierowania załóg do wykonywania zadań w trudnych lub niebezpiecznych warunkach. Takie zdolności mogą umożliwić przekierowanie wykwalifikowanego personelu pokładowego do zadań, w których udział ludzi jest najbardziej potrzebny.
Dodatkową zaletą autonomii podwodnej jest to, że bez konieczności uzupełniania zapasów lub posiadania systemów podtrzymywania życia, Herne będzie mógł patrolować głębiny morskie znacznie dłużej niż alternatywna jednostka załogowa. Pojazd taki może być również ulepszany w miarę rozwoju nowych technologii lub sposobów pracy poprzez wykorzystanie zalet otwartej architektury systemu.
Aby zbudować demonstrator Herne XLAUV BAE Systems współpracowało z kanadyjską firmą Cellula Robotics. Udana współpraca zespołów inżynierskich zaowocowała uzyskaniem efektu „whiteboard to water” (od pomysłu w komputerze do jednostki na wodzie) w ciągu zaledwie 11 miesięcy, co pokazuje tempo, w jakim BAE Systems może dostarczać Herne i inne autonomiczne zdolności morskie. Teraz, gdy technologia została pomyślnie sprawdzona w morzu, zespół konstruktorski BAE Systems będzie kontynuował udoskonalanie Herne za pomocą kolejnych prób, stosownie do wymagań klienta.