Grupa WB zaprezentowała najnowsze rozwiązania dla Straży Granicznej i innych służb mundurowych podczas Wschodniej Konferencji i Targów Ochrony Granic GRANICE 2021. Największą premierą imprezy był pokaz autonomicznego startu i lądowania nowego systemu bezzałogowego FT-5.
27 sierpnia br. w Depułtyczach Królewskich, w Centrum Lotniczym Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie odbyła się IV edycja targów GRANICE 2021. Grupa WB jest wieloletnim dostawcą rozwiązań dla służb mundurowych, brała już wcześniej udział w imprezach organizowanych przez Targi Lublin.
Największą premierą targów GRANICE 2021 był pierwszy pokaz autonomicznego startu i lądowania bezzałogowca wchodzącego w skład systemu FT-5. To nowa wersja samolotu opracowanego przez gliwicką spółkę Flytronic (wchodzącą w skład Grupy WB), napędzana silnikami spalinowymi i wyposażona w podwozie kołowe. Na pokładzie znalazła się też nowa głowica obserwacyjna wyposażona obok kamer dziennej i nocnej także w laserowy dalmierz i wskaźnik celu.
Bezzałogowiec o długości 3,1 metra i rozpiętości skrzydeł 6,4 m oraz maksymalnej masie startowej 85 kg autonomicznie wystartował z bardzo krótkiego odcinka drogi. Wykonał lot i obserwację terenu. Następnie samodzielnie wylądował, na odległości nieco krótszej od długości boiska piłkarskiego. Potwierdził tym samym spełnienie wymagań odbiorców instytucjonalnych poszukujących systemu o takich parametrach.
Pokaz systemu bezzałogowego FT-5 obserwowali przedstawiciele polskich służb mundurowych, w tym komendant Nadbużańskiego Oddziału SG generał Jacek Szcząchor, ale też przedstawiciele zagranicznych formacji, jak komendant gruzińskiej Policji Granicznej, generał major Nikoloz Szaradze. Przewodniczył on delegacji z Gruzji odwiedzającej targi GRANICE 2021.
Gliwicka spółka Grupy WB przygotowała na targach GRANICE 2021 także inną premierę. Ujawniono nowe zasobniki opracowane dla bezzałogowców FlyEye. Zintegrowano system z cyfrową radiostacją osobistą PERAD oraz osobistym systemem dowodzenia i obserwacji U-GATE. Zwiększa to możliwości komunikacji oraz zapewnia przekazywanie dźwięku i obrazu do centrum dowodzenia. Inne zasobniki do FlyEye umożliwiają retransmisję sygnału i wydłużają czas lotu nośnika-retransmitera.
Wchodząca w skład Grupy WB spółka MindMade z Warszawy pokazała w Depułtyczach Królewskich system ochrony perymetrycznej AMSTA. To nowoczesne rozwiązanie, wprowadzone już do SG, które dzięki sieci inteligentnych sensorów zapewnia bezpieczeństwo granic państwowych przed nieuprawnionym wtargnięciem osób postronnych i pojazdów. Może też chronić obiekty infrastruktury krytycznej, jak elektrownie, porty, rafinerię, magazyny lub gazociągi.
Użytkownik systemu AMSTA zyskuje zdolności do monitorowania rozległych obszarów lub obiektów o charakterze liniowym i wykrywania prób wtargnięcia w strefę objętą ochroną. Sensory wysyłają informacje nie tylko o wejściu w chroniony obszar, ale dokonują także klasyfikacji i umożliwiają natychmiastową weryfikację wykrytego intruza.
Grupa WB prezentowała na targach GRANICE 2021 Platformę Integracji Komunikacji (PIK). To niezawodne i bezpieczne rozwiązanie, który dzięki wykorzystaniu sieci komórkowych jako medium transmisyjnego, umożliwia szybkie i tanie wdrożenie systemów łączności o dowolnym zasięgu.
Opracowany przez spółkę MindMade PIK pozwala na natychmiastową wymianę głosu i danych pomiędzy członkami zespołów, korzystających z własnych systemów łączności, jak i z każdym uprawnionym użytkownikiem telefonu komórkowego z zainstalowaną specjalną aplikacją.
W ramach Platformy Integracji Komunikacji oferowane są zarówno rozwiązania sprzętowe, jak i specjalizowane oprogramowanie. PIK umożliwia ogólnokrajową łączność dyspozytorską, integrację niekompatybilnych systemów łączności i transmisję„na żywo” obrazów z kamer. System pozwala na szerokopasmowy dostępu do Internetu oraz bezpieczny, mobilny dostęp do informacji z baz danych i rejestrów. Podstawowym założeniem systemu PIK jest wykorzystanie już radiotelefonów i innych urządzeń do przesyłu i obróbki danych znajdujących się na wyposażeniu użytkownika.
Film ze startu i lądowania systemu FT-5: