RunFlat International to brytyjska firma, która specjalizuje się w innowacyjnej technologii polimerowych wkładek do kół typu run-flat, dedykownych do pojazdów wojskowych i specjalnych. Wkładki tego typu nie tylko umożliwiają jazdę po utracie ciśnienia w oponie (na skutek przebicia, przestrzelenia itp.), dzięki czemu pojazd może np. opuścić strefę zagrożenia, powrócić do bazy. Jest to możliwe, gdyż zastosowanie tych wkładek w kołach pozwala na zachowanie pełnej kontroli nad pojazdem, przyczepności oraz skutecznego hamowania. Wkładki absorbują również wstrząsy co wpływa na komfort jazdy bez ciśnienia w kołach.
Początki ww. rozwiązań sięgają lat 60. XX w. kiedy to rozpoczęto na szeroką skalę opracowywanie technologii polimerowych w celu zastąpienia ciężkich, mniej odpornych i drogich wyrobów metalowych.
Oferta RunFlat International ukierunkowana jest przede wszystkim na rynek wszelkiego rodzaju pojazdów opancerzonych i obejmuje pełną gamę felg, systemów run-flat oraz kompletnych kół, które pasują do pojazdów o bardzo szerokim spektrum zastosowań.
Wkładki nie tylko dla wozów bojowych
System RunFlat opiera się na wykorzystaniu specjalistycznych wkładek polimerowych, które docelowo mocowane są do obręczy koła (feldze) wewnątrz opony. W przypadku przebicia opony umożliwiają one kierowcy pojazdu pewne utrzymanie nad nim kontroli oraz dalsze kontynuowanie bezpiecznej jazdy z jedną lub wieloma uszkodzonymi oponami.
W czasie kiedy opony są napompowane, wewnętrzna wkładka nie ma żadnego niepożądanego wpływu na prowadzenie pojazdu. Natomiast w sytuacji utraty ciśnienia w oponie zapobiega ona nadmiernemu odkształcaniu się opony, a to z kolei umożliwia kontynuowanie jazdy aż do momentu, kiedy żołnierze wraz z przewożonym ładunkiem dotrą bezpiecznie do celu.
http://https://youtu.be/Tple9cz_sj0
Wkładki run-flat mogą z powodzeniem być również stosowane nie tylko w opancerzonych pojazdach wojskowych, kołowych armatohaubicach wz. 77 Dana, samobieżnych moździerzach M120 Rak, wieloprowadnicowych wyrzutniach rakietowych WR-40 Langusta, artyleryjskich wozach dowodzenia (AWD), samochodach ciężarowych Jelcz 442.32, ale również w w samochodach innych służb mundurowych (np. typu SUV), bankowozach lub zwykłych ciężarówkach.
Na szczególną uwagę pod względem ww. rozwiązań technicznych zasługuje tu polski Ciężki Kołowy Pojazd Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego Hardun, który produkowany jest przez spółkę Rosomak SA z Siemianowic Śląskich.
Hardun otrzymał centralny system pompowania kół z systemem run-flat, podpory stabilizujące i agregat prądotwórczy, a jego konstrukcja gwarantuje dużą przestrzeń na wyposażenie specjalistyczne.
Dzięki innowacyjnej konstrukcji oraz zastosowanemu materiałowi system firmy RunFlat International charakteryzuje się nie tylko niewielką wagą, ale jest również lżejszy o około 20 proc w stosunku do analogicznych tego typu produktów, które wykonane są z gumy.
Wyposażenie CKPEiRT Hardun we wkładki brytyjskiego producenta pozwala na jego bezpieczną i bezawaryjną eksploatację w różnych warunkach drogowych i klimatycznych.
Przebadane rozwiązania
Wszystkie produkty firmy RunFlat International przechodzą systematyczne badania w oparciu o specjalistyczne normy wojskowe m.in. takich organizacji jak FINABEL i NATO, z określeniem dodatkowych norm stosowanych przez różne kraje. Testy prowadzone są pod kątem szeroko rozumianej odporności balistycznej, kontroli trakcji pojazdu oraz odległości, którą ma on do pokonania poruszający się na jednej, dwu lub wszystkich uszkodzonych oponach. System jest ponadto łatwy do montażu w bardzo krótkim czasie, bez konieczności stosowania drogich specjalistycznych narzędzi lub pras. Pozwala to na wykonanie jego wymiany nawet w trudnych warunkach polowych. Jednocześnie jest też bardzo bezpieczny dla obsługi, ponieważ podczas zestawiania jego elementów nie ma konieczności wkładania dłoni do wnętrza montowanego koła.
Specjalistyczne polimery oraz opatentowane wzory wkładek zostały opracowane tak, aby mogły sprostać wszelkim najtrudniejszym wymogom ze strony ich użytkowników. Niezawodność oferowanych rozwiązań została wielokrotnie potwierdzona w czasie wielu trudnych działań militarnych w Iraku oraz Afganistanie.
Dodatkowe testy ww. rozwiązań przeprowadzili również tacy producenci, jak Mercedes i Plasan.
Różnorodność typów gwarantuje użytkownikom szeroką multifunkcjonalność ich wykorzystania w różnego rodzaju warunkach i sytuacjach.
Dynamic System
Dynamic System (System Dynamiczny) wykonany z 2 lub 3 segmentów skręcanych wokół obręczy koła dla przykładu jest dedykowany dla wszelkiego rodzaju felg jednoczęściowych. Gdy opona jest całkowicie napompowana elementy te pozostają
w niezmienionej pozycji na obręczy. Natomiast w momencie przebicia koła i utraty ciśnienia w oponie, segmenty systemu ślizgają się wewnątrz uszkodzonej opony w kierunku przeciwnym do obrotu koła, co pozwala na kompensację prędkości obrotowych po obu stronach osi. Umożliwia to kontynuację jazdy z uszkodzonym jednym lub nawet kilkoma kołami na odległość do 100 km.
Static System
Static System (System Statyczny) został opracowany specjalnie z myślą o felgach skręcanych (wieloczęściowych). Wkład ten składa się z trzech segmentów, które skręcone są ciasno dookoła obręczy koła. Elementy te pozostają nieruchome w stosunku do felgi utrzymując oponę na swoim miejscu bez względu na to, czy opona jest napompowana czy też nie. System ten przeznaczony jest przede wszystkim do zastosowania w pojazdach wojskowych poruszających się po drogach utwardzonych, jak i bezdrożach.
W zależności od warunków terenowych umożliwia on jazdę na przebitych oponach na dystansie od 50 do 100 km.
Beadlock
Natomiast System Beadlock zwiększa mobilność pojazdów wojskowych, którym przyszło poruszać się po miękkim podłożu, takim jak piasek, błoto lub śnieg. Beadlock jest jednoczęściowym polimerowym pierścieniem, dopasowanym do obręczy koła w taki sposób, by blokował stopkę opony. Zapobiegając przesuwaniu się opony do wewnątrz, układ zapewnia, że opona i koło obracają się razem w warunkach niskiego ciśnienia, zwiększając mobilność i przyczepność.
Ty-Lok
Ty-Lok jest rodzajem opaski montowanej w zagłębieniu felgi typu jednoczęściowego. W momencie przebicia koła i utraty ciśnienia wewnętrznego w oponie, opaska ta uniemożliwia ześlizgiwanie się opony z felgi, co zapewnia pełną kontrolę kierowcy nad prowadzonym pojazdem. Pozwala to na kontynuowanie bezpiecznej jazdy
z uszkodzoną oponą przez kilka kilometrów. Ty-Lok może być stosowany do opon dętkowych jak i bezdętkowych.
Zastosowane polimery zostały zaprojektowany tak, aby mogły zapewnić wyjątkową odporność balistyczną przy jednoczesnej absorpcji energii pocisku nie ulega poszarpaniu co daje dodatkowy efekt częściowego zasklepienia powstałych na skutek ostrzału przestrzelin.