Team Concept. Jakość dla bezpieczeństwa – pojazdy dla sił specjalnych i służb






Już wkrótce firma Concept Sp. z o.o. z Bielska-Białej pokaże na 32. Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach swoje najnowsze, innowacyjne pojazdy – tj. zaprezentuje sprzęt dla wszystkich lądowych rodzajów sił zbrojnych.

fot.Katarzyna Szatkowska-Marek i Tomasz Kłeczek

Spółka  Concept powstała w 2001 r., niemniej jej korzenie sięgają początku lat 90. XX w. Firma od samego początku działa w branży motoryzacyjnej jako autoryzowany dealer pojazdów, motocykli oraz serwis mechaniczny i blacharsko-lakierniczy. Poza typową działalnością handlową i usługami serwisowymi, konsekwentnie rozwijana była również działalność związana z modyfikacjami pojazdów do off-road, sportu oraz dla wojska i jednostek podległych MSWiA. Ze względu na rozwój prowadzonej działalności związanej z zabudowami i modyfikacjami pojazdów, wybudowany został nowy zakład produkcyjny oddany do użytku w 2012 r. Od tego czasu firma Concept wyprodukowała kilkaset pojazdów specjalnych które zostały dostarczone do odbiorców krajowych i zagranicznych.

fot.Katarzyna Szatkowska-Marek i Tomasz Kłeczek

To właśnie podczas trwania MSPO zostanie zaprezentowany pojazd dalekiego rozpoznania (PDR) „Żmija”, posadowiony na platformie zrzutowej ATAX IRVIN GQ. Należy nadmienić, że jest on wersją pojazdu CONCEPT LPU Wirus IV, dostarczaną na podstawie umowy do Wojska Polskiego.

fot.Katarzyna Szatkowska-Marek i Tomasz Kłeczek

Pojazd ten posiada stały napęd 4×4, charakteryzujący się bardzo dobrymi właściwościami trakcyjnymi, skonstruowany i wyprodukowany zgodnie z wymaganiami polskich sił zbrojnych. Samochód posiada wysokoprężny turbodoładowany silnik R4 o pojemności 2442 cm³, mocy maksymalnej 133 kW (180 KM), który zasilany jest olejem napędowym lub jednolitym paliwem pola walki F-34.  Nadwozie pojazdu wykonane z wysokiej jakości lekkich kompozytów węglowo-aramidowych, zostało wsparte na ramie ze zintegrowaną klatką bezpieczeństwa, wykonaną ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Kabina została zaprojektowana i wykonana zgodnie z wymaganiami wyspecyfikowanymi przez wojsko oraz wymogami obowiązujących norm obronnych, które określają nie tylko jej ergonomię, ale przede wszystkim funkcjonalność. Jest ona przeznaczona dla 3 osób (łącznie z kierowcą).

fot.Katarzyna Szatkowska-Marek i Tomasz Kłeczek

Ponadto został on również wyposażony w systemy mocowania uzbrojenia w tym m.in. lekką obrotnicę zamontowaną w dachu z możliwością zainstalowania karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm / 12,7 mm oraz granatnika 40 mm, uchwyt przegubowy zamocowany dla miejsca dowódcy z montażem dla karabinu kalibru 7,62 mm oraz mocowania do przewożenia 3 szt. broni osobistej załogi. Dodatkowo pojazd posiada  zabezpieczenie przeciwwybuchowe podłogi wykonane w postaci miękkich osłon aramidowych, zapewniające ochronę przeciwminową na poziomie I wg. STANAG 4569 Aneks B oraz wkładki antyprzestrzelinowe typu run-flat w kołach.

fot.Katarzyna Szatkowska-Marek i Tomasz Kłeczek

W związku z tym, że pojazd jest przeznaczony dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych,
w tym mających status wojsk aeromobilnych, może być on desantowany metodą spadochronową. Prezentowany pojazd jest posadowiony na platformie zrzutowej ATAX, którą  produkuje firma IRVIN GQ. W konfiguracji przygotowanej do zrzutu, opracowanej wspólnie przez  Concept sp. z o.o. oraz IRVINGQ, pojazd może być desantowany ze statków powietrznych pozostających do dyspozycji Wojska Polskiego. 

System ATAX jest to modułowy system zrzutowy typu ”Multi-Role”. Wykorzystuje on system tłumienia wstrząsów poprzez zastosowanie poduszki powietrznej. Tym samym eliminuje to konieczność stosowania EDM (Energy Disspating Material – absorberów energii) co znacznie skraca czas montażu i demontażu oraz zapewnia odporność na warunki klimatyczne charakterystyczne dla Europy środkowej (deszcz, warunki zimowe). 

Każdy moduł ww. platformy posiada wymiary 2,74 m x 2,46 m, dzięki czemu pasuje on do istniejących już systemów zrzutów. Platforma jest kompatybilna ze wszystkimi popularnymi systemami obsługi ładunków. Tym samym nadaje się ona z powodzeniem do zrzutu z samolotów typu: C130, C17, A400M i KC390.

ATAX nadaje się też do użytku z wykorzystaniem typowych spadochronów ładunkowych: G11, G12 i SC15. System wykorzystuje tłumiące wstrząsy poduszki powietrzne, które są przygotowane w formie kasety i mogą zostać zainstalowane nawet przez jedną osobę. Pojazdy mogą być montowane na platformie zrzutowej przez 4 przeszkolonych pracowników w ciągu kilkunastu minut, a demontowane w strefie zrzutu w mniej niż 5 minut.

Fot. Przemek Miller

Platforma ATAX jest najnowocześniejszym rozwiązaniem w segmencie zrzutów spadochronowych. Jest na wyposażeniu, bądź jest wdrażana lub wymienia starsze rozwiązania w wielu armiach na całym świecie. Z doświadczenia tej firmy oraz jej sprzętu korzystają dzisiaj armie całego świata. W Europie tary zrzutowe zostały dostarczone do sił zbrojnych: Niemiec, Włoch, Norwegii, Francji, Turcji. Największe ilości zakupionego sprzętu IrvinGQ są w posiadaniu USA i Wielkiej Brytanii.

Poprzez współpracę i olbrzymie doświadczenie, zaangażowanie najnowocześniejszych armii świata, firma stała się wiodącym liderem w dostarczaniu sprzętu umożliwiającego zrzuty metodą spadochronową. Jako niezaprzeczalne przewagi systemów dostarczanych przez IrvinGQ, ponad stare rozwiązania, w zakresie metod zrzutu sprzętu wojskowego, należy wskazać przede wszystkim:

  • krótszy czas konserwacji i mniejsze wymagania dotyczące specjalistycznych narzędzi,
  • zmniejszone zapasy magazynowe użytkownika i wymagania dotyczące infrastruktury,
  • możliwość wdrożenia w warunkach ekspedycyjnych,
  • zwiększona ładowność,
  • nie opiera się na materiale rozpraszającym energię (EDM),
  • interoperacyjność między statkami powietrznymi,
  • szybki montaż, demontaż i rekonfiguracja ładunku,
  • zwiększona przeżywalność ładunku,
  • odporność na warunki klimatyczne,
  • możliwość przechowywania elementów systemu w warunkach polowych, 
  • niższe koszty eksploatacji.

Tary zrzutowe firmy IrvinGQ z dużym powodzeniem zastępują starsze rozwiązania we wszystkich możliwych zakresach dostarczania sprzętu wojskowego metodą spadochronową, o czym świadczy ich pozostawanie na wyposażeniu w najnowocześniejszych armiach świata.

fot.Katarzyna Szatkowska-Marek i Tomasz Kłeczek

Wraz z takimi nośnymi hasłami jak: transport, wsparcie, ewakuacja, które na stałe zostało przypisane do wyprodukowanego sprzętu wojskowego przez firmę Concept, na tegorocznym MSPO zostaną zaprezentowane nowe, wyprodukowane w roku 2024 pojazdy Mercedes-Benz G464 z linii Professional w dwóch wersjach, zmodyfikowane przez Concept Sp. z o.o., zaspokajające oczekiwania  związane z najnowszymi trendami współczesnego pola walki.

Firma z Bielska-Białej w roku 2024 stała się wyłącznym importerem nowych pojazdów Mercedes-Benz G464 Professional, według ogólnej idei współpracy z niemieckim partnerem, jako producent nadwozi pojazdów specjalnego przeznaczenia.

fot.Katarzyna Szatkowska-Marek i Tomasz Kłeczek

Pierwszą atrakcją na stoisku jest najpopularniejszy wariant pojazdu czyli G350d w wersji BA6 (tzw. Station Wagon). Od premiery Klasy G około 45 lat temu, różnym wariantom i wersjom towarzyszyły specjalne modele dedykowane dla różnych służb w tym głównie dla wojska. Do tej pory ponad kilkadziesiąt tysięcy tych pojazdów sprawdziło się podczas patroli i zadań specjalnych, w strefach klęsk żywiołowych i podczas misji na całym świecie. Różnorodność wersji zawsze zapewniała imponującą wszechstronność, bezkompromisowe osiągi terenowe i wyjątkową wytrzymałość. 

Zresztą model G został pierwotnie zaprojektowany jako pojazd dla wojska, a prezentowana linia modelowa G464 Professional jest swoistym powrotem do źródeł dzięki całkowitemu rozdzieleniu wersji „cywilnej” modelu G która stała się pojazdem luksusowym, pełnym najnowszych systemów elektronicznych i wyposażonym wyłącznie w najmocniejsze wersje silnikowe, od wersji Professional, która ponownie została skonstruowana i zbudowana jako pojazd o przeznaczeniu wojskowym, wyposażona tylko w najpotrzebniejsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu jazdy, a skupiono się na zapewnieniu najlepszej dzielności terenowej, ładowności, trwałości, niezawodności  i łatwości obsługi.  

fot.Katarzyna Szatkowska-Marek i Tomasz Kłeczek

Zaprezentowany pojazd jest zoptymalizowany pod kątem transportu osób i sprzętu w trudnych warunkach terenowych, podczas realizacji działań wojskowych, w sytuacjach awaryjnych i podczas akcji ratunkowych. Pojazd jest dedykowany do szybkiej ewakuacji z pola walki oraz dla wszystkich służb mundurowych, wszędzie tam gdzie zachodzi konieczność szybkiego, zdecydowanego i pewnego działania we wszelkiego rodzaju trudnych warunkach.

Fot. Przemek Miller

Drugą atrakcją tegorocznego MSPO w Kielcach będzie też niewątpliwie samochód Mercedes-Benz G350d w wersji BA9 (podwozie z kabiną) o DMC 4,9 tony, prezentowany ze specjalistyczną zabudową wykonaną przez Concept. Podobnie jak jego mniejsza wersja, dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszej technologii, zapewnia przewagę na dzisiejszym polu walki. 

Prezentowany wariant będzie wyposażony w zdalny moduł uzbrojenia AREX (Grupa WB) typ ZMU-07 (automatyczna wieża) który może być dostosowany do użycia różnych rodzajów uzbrojenia w tym karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm i 12,7 mm. Największym walorem ww. pojazdu jest możliwość całkowitego ukrycia wieży w zabudowie, dzięki konstrukcji rozsuwanego dachu i automatycznego układu wysuwania wieży. Dzięki takiemu rozwiązaniu wieża jest osłonięta podczas transportu, zmniejsza się wysokość całkowita pojazdu i wysokość środka masy w trybie transportowym, a sam pojazd może być identyfikowany przez wroga jako pojazd logistyczny.  

Konstrukcja pojazdu w połączeniu z wieloma wariantami konstrukcji nadwozia i w różnych wersjach DMC, zapewnia wszechstronność i możliwość wykonania różnego typu zabudów specjalistycznych. Pojazd może być wyspecyfikowany i wdrożony do użytku w odniesieniu do wymagań taktyczno-technicznych wszystkich rodzajów sił zbrojnych oraz najnowszych trendów współczesnego pola walki.

fot.Katarzyna Szatkowska-Marek i Tomasz Kłeczek

Obydwa modele to pojazdy w pełni wyposażone pod każdym względem do pracy
w najbardziej ekstremalnych warunkach terenowych. Łączą w sobie wyjątkowe zdolności poruszania się w każdych zastanych warunkach, niebywałą wytrzymałość z komfortem dla jego użytkowników i osiągami na drodze. Sprawdzona koncepcja ramy, zawieszenia, trzy w pełni blokowane mechanizmy różnicowe, przekładnia terenowa o niskim zakresie i znaczny prześwit stanowią podstawę doskonałej pracy w terenie. Zdolność pokonywania wzniesień sięga 100 proc., przechył boczny wynosi do 54 proc., a maksymalna głębokość brodzenia wynosi do 750 mm. 

Pojazd jest wyposażony w 6-cylindrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny spełniający wymagania normy emisji spalin EURO III pozbawiony systemów DPF i SCR,  zapewniający zasięg ponad 600 kilometrów, działający również na paliwach niskiej jakości i paliwie F-34. Napęd przekazywany jest za pośrednictwem dziewięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów, która umożliwia funkcję pełzania z prędkością 2 – 14 km/h na pierwszym biegu (tryb LOW RANGE).

Pojazdy wyposażone są w układy elektryczne w wersji wojskowej, z ograniczoną emisją  EMC (EMC = kompatybilność elektromagnetyczna), gwarantującą odporność na zewnętrzne narażenia mające na celu unieruchomienie pojazdu w warunkach bojowych. 

Pojazdy są certyfikowane zgodnie z określonymi normami, takimi jak MIL-STD i STANAG i są dostarczane z szeroką gamą opcjonalnego wyposażenia, w tym oświetleniem w paśmie IR i systemem blackout (zaciemnienia). Ponadto Klasa G może być na życzenie wyposażona w dodatkową 24-woltową instalację elektryczną do zasilania urządzeń pokładowych.

Fot. Przemek Miller

Unikalną cechą jest też system awaryjnego sterowania Emergency Override (EOSys). Zabezpieczony i odporny na manipulacje przełącznik zostaje aktywowany w niebezpiecznych sytuacjach, gdy silnik przechodzi w tryb ochronny z powodu awarii, ale musi natychmiast zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i pojazdowi. W takich przypadkach niektóre środki ochrony silnika, takie jak zabezpieczenie przed przegrzaniem, są dezaktywowane, aby jak najszybciej opuścić strefę niebezpieczną, bezpośrednio zagrażającą życiu.

Tradycyjnie ofertę  Concept uzupełniają ciche i szybkie motocykle elektryczne firmy ZERO Motorcycles (model ZERO FX), które przeznaczone są na potrzeby skutecznego i skrytego cichego podejścia – patrolu zarówno dla jednostek rozpoznania sił specjalnych oraz dalekiego zwiadu. 

Concept Sp. z o.o. posiada wieloletnie doświadczenie w produkcji pojazdów specjalnego przeznaczenia. Wytwarza je z sukcesem od wielu już lat dla bardzo wymagających odbiorców takich jak: siły specjalne Wojska Polskiego, Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz jednostek kontrterrorystycznych Policji w kraju jak i za granicą.

fot.Katarzyna Szatkowska-Marek i Tomasz Kłeczek

Firma posiada wdrożone i certyfikowane systemy zapewnienia jakości ISO 9001:2015, AQAP 2110:2016. Ponadto posiada koncesję MSWiA na wytwarzanie i obrót materiałami o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym, wdrożony Wewnętrzny System Kontroli oraz numer NATO NCAGE.

Pojazdy firmy  Concept sp. z o.o. można będzie oglądać w trakcie trwania Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach w dniach 3 – 6 września na stoisku zewnętrznym ZC-11.

„fot.Katarzyna Szatkowska-Marek i Tomasz Kłeczek”

TacGear

Tajny przez poufny, profil naszej redakcji. Jesteśmy tak tajni, że nie możemy powiedzieć o tym że nasza redakcja mieści się w Warszawie, na Dolnym Mokotowie, na terenie WFDiF...

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.