Bezzałogowy towarzysz załogowych myśliwców






Bezzałogowy towarzysz załogowych myśliwców: Airbus na wystawie ILA w Belinie przedstawia nową koncepcję skrzydłowego 

Wingman. Fot.: Airbus

● Projekt odpowiada na rosnącą potrzebę zwiększania możliwości załogowych statków powietrznych przy pomocy platform bezzałogowych

● Prezentuje przewidywane możliwości, takie jak obniżona widzialność i nowe uzbrojenie

Na Międzynarodowej Wystawie Lotniczej ILA w Berlinie Airbus zaprezentuje nowy koncept Wingmana. W lotnictwie wojskowym „skrzydłowy” to pilot innego statku powietrznego, który chroni i wspiera dowódcę formacji, zapewnia więcej opcji taktycznych i tym samym przyczynia się do sukcesu misji lotniczej. W zamyśle inżynierów Airbusa przyszły Wingman będzie działał bardzo podobnie, z tym że nie będzie pilotem ani prowadzonym przez niego myśliwcem odrzutowym. Będzie to dron typu myśliwskiego, którym będzie dowodził pilot załogowego samolotu bojowego, takiego jak Eurofighter, i który może wykonywać zadania obarczone wysokim ryzykiem zestrzelenia, niosącymi większe  zagrożenie dla załogowych statków powietrznych.

Model w skali 1:1, który Airbus wystawi od 5 do 9 czerwca na wystawie w ILA, przypomina „samochód pokazowy” wykorzystywany w przemyśle motoryzacyjnym do badań projektowych. Model Wingmana pokazuje wszystkie przewidywane wymagane możliwości, takie jak obniżona widzialność radiolokacyjna, integracja różnych rodzajów uzbrojenia, zaawansowane sensory, łączność i zdolności wspierające działania zespołowe. Podobnie jak w przypadku „samochodów pokazowych”, nie wszystko, co jest na wystawie, trafi do produkcji seryjnej. W tym względzie model prezentowany na ILA w Berlinie będzie służyć jako podstawa do rozwoju wymagań projektowych każdej kolejnej generacji Wingmana.

Według prezentowanej koncepcji Wingman ma zwiększyć możliwości obecnych załogowych samolotów bojowych poprzez platformy bez załogi, mogące przenosić uzbrojenie.

„Niemieckie siły powietrzne zgłosiły wyraźne zapotrzebowanie na bezzałogowy statek powietrzny latający wraz z załogowymi myśliwcami i wspierający ich misje, zanim system Future Combat Air będzie gotowy do działania w 2040 r.”, powiedział Michael Schoellhorn, prezes Airbus Defence and Space. „Odpowiedzią jest nasza koncepcja Wingmana. Będziemy dalej ją udoskonalać, tak abyśmy ostatecznie mogli zaoferować niemieckim siłom powietrznym niedrogie rozwiązanie o skuteczności, której potrzebują, aby zmaksymalizować zdolności myśliwców w latach 30. XXI w.”.

Zadania Wingmana mogą obejmować rozpoznanie, zakłócanie i atakowanie celów na ziemi lub w powietrzu za pomocą precyzyjnej amunicji lub rakiet. Piloci załogowych statków powietrznych pełniący funkcję „myśliwców dowodzenia” zawsze utrzymają kontrolę nad misją. Pozostaną ostatecznym organem decyzyjnym, korzystając jednocześnie z ochrony i mniejszego narażenia na ryzyko, jakie oferuje skierowanie do zadań taktycznych systemów bezzałogowych. W tej koncepcji nacisk kładziony jest na zwiększenie całościowej zdolności bojowej w przystępny sposób, tak aby własne lotnictwo mogło dorównywać liczbowo potencjałowi przeciwnikowi w konfliktach obozów równorzędnych lub zbliżonych do siebie pod względem siły militarnej.

TacGear

Tajny przez poufny, profil naszej redakcji. Jesteśmy tak tajni, że nie możemy powiedzieć o tym że nasza redakcja mieści się w Warszawie, na Dolnym Mokotowie, na terenie WFDiF...

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.