To impreza, która od trzech dekad była i jest jedną z najważniejszych wystaw branży obronnej na świecie i jedyną tego typu w Polsce. MSPO od lat stanowi nie tylko optymalny grunt do nawiązywania różnego rodzaju relacji dla światowej obronności, ale również jest miejscem, gdzie dochodzi do podpisywania wielomilionowych kontraktów. To miejsce jest też sceną wielu premierowych prezentacji najnowszych technologii. W tym roku wystawia się ponad 600 firm z 33 krajów.
Współautorami sukcesu Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego są Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Polska Grupa Zbrojeniowa. Tutejsze ekspozycje odwiedzają przedstawiciele władz państwowych, ministerstw obrony, wyższych sztabów armii oraz ambasad z kilkudziesięciu krajów świata. Najlepsze produkty nagradzane są przez Prezydenta RP, który tradycyjnie obejmuje wystawę Patronatem Honorowym. Wydarzeniu towarzyszą liczne seminaria, konferencje i spotkania. Kieleckie Targi to nie tylko przegląd najnowszych osiągnięć na międzynarodowym rynku zbrojeniowym, ale także miejsce wymiany doświadczeń i prezentacji innowacyjnych rozwiązań.
Tegoroczne Targi są rekordowe pod każdym jednym względem, ponieważ do Kielc przybyli przedstawiciele przemysłu obronnego z 33 państw, m.in.: Stanów Zjednoczonych (43 firmy), Niemiec (32 firmy), Kanady (17 firm), Izraela, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Holandii, Finlandii, Korei, Włoch oraz Turcji. Ta ostatnia na tegorocznym MSPO odgrywa szczególną rolę, bo jest autorką wystawy narodowej. Do Kielc przyjechało łącznie aż 28 tureckich firm, które reprezentują przemysł obronny tego kraju. To właśnie tu firma Baykar zaprezentowała dwa drony bojowe Bayraktar.
Na terenie Targów wylądowało też 9 różnego rodzaju statków powietrznych, z czego odwiedzającym zostało zaprezentowanych 8 z nich. Niekwestionowaną ciekawostką był Bell-Boeing V-22 Osprey – jedyny na świecie produkowany seryjnie i użytkowany przemiennopłat pionowego lub krótkiego startu i lądowania.
Do niezwykle ważnego wydarzenia na MSPO doszło w dniu 7 września br., wtedy to Grupa WB porozumiała się z brytyjską spółką joint venture w sprawie zaoferowania polskiej armii bojowo-rozpoznawczych bezzałogowych statków latających Watchkeeper X w programie Gryf. Podpisanie tej niezwykle ważnej umowy dotyczącej współpracy pomiędzy Grupą WB a U-TacS odbyło się w obecności przedstawiciela brytyjskiej agencji rządowej UK Defence and Security Exports.
Warto zaznaczyć, że Grupa WB to nie tylko drony, ale również nowoczesna – na światowym poziomie łączność oferowana przez gdyński Radmor, który w tym roku obchodzi swój jubileusz 75. lecia działalności. Na Targach miała też miejsce premiera komponentów kompleksowego Mobilnego Taktycznego Systemu Łączności Bezprzewodowej. To bazująca na interoperacyjnych i narodowych waveformach narodowa, wielokanałowa, szerokozakresowa, szerokopasmowa Przewoźna Radiostacja Definiowalna Programowo. Na stoisku Grupy WB po raz pierwszy pojawiła się także radiostacja taktyczna F@stnet HD oraz znane już radiostacje Comp@n, 35010 i R3501.
Swojego rodzaju novum w ofercie Grupy WB w zakres innowacyjnego pancerza był wielozadaniowy opancerzony pojazd ZF-7, uzbrojony w zdalnie sterowaną wieżę typu ZSU, za której opracowanie odpowiadała spółka Arex.
Na zakończenie relacji z MSPO należy również wspomnieć o kolejnej polskiej firmie – wystawcy Autobox Innovations ze Starachowic, która nie tylko z sukcesem od kilku lat modernizuje dla polskiej armii samochody ciężarowe STAR 266 do wersji 266M2, ale również projektuje i buduje specjalne pojazdy terenowe takie jak samochód AH 20.44 czy legendarny Honker, który został tu zaprezentowany w zmodernizowanej wersji Africa.
Modernizowane w Autobox Innovations samochody STAR 266 wykorzystywane są m.in. jako podwozia z ramami pośrednimi pod nadwozia specjalne LUZES, zestawy adaptacyjne Hibneryt służące do montażu armaty ZS-23-2, polowe stacje zasilania PSZ 4/M2, warsztaty WOR/Inż. ruchome warsztaty sprzętu przeciwchemicznego RWSPCH-72M1, warsztaty obsługi pojazdów WOP, warsztaty spawalniczo-blacharskie WSB oraz warsztaty dla służby uzbrojenia i elektroniki RWEM.
Dowodem na to są liczby, które mówią same za siebie, bo polska armia wciąż chętnie korzysta z cenionych ciężarówek marki STAR. Do końca roku 2022 Autobox Innovations planuje zmodernizować 1700 pojazdów do wersji 266M2 – na dzień dzisiejszy jest to już łącznie ponad 1600 samochodów ciężarowych.