Rowery gravelowe cieszą się coraz większą popularnością. Jeszcze kilka lat temu były właściwie całkowicie nieznane, dziś można je spotkać na ulicach wielu miast. Producenci coraz chętniej wprowadzają tego typu rowery do swojej oferty. Czym wyróżnia się rower gravel? Skąd się wziął? Czy warto skusić się na ten model?
Co to jest rower typu gravel?
Pierwsze modele pojawiły się w Stanach Zjednoczonych, zostały stworzone do długodystansowych wyścigów po bocznych drogach gruntowych. Na początku przypominały rowery szosowe typu endurance, pozwalały na komfortową jazdę. Z czasem zaczęto montować szersze koła, hamulce tarczowe oraz napęd zbliżony to tego, montowanego w rowerach górskich. Takie zmiany spowodowały, że powstał całkowicie nowy typ jednośladu, czyli rower gravel. Z roku na rok zainteresowanie rowerami było coraz większe, zaczęły być znane nie tylko w USA. Rowery szutrowe, inaczej gravele przypominają rowery szosowe, są przystosowane do jazdy po zróżnicowanym terenie, nadają się do bikepackingu, można na nich pokonywać drogi szutrowe, leśne i polne ścieżki, a także asfaltowe ulice. Wyróżnia je wygoda i uniwersalność, pozwalają na jazdę w komfortowych warunkach. Główne elementy, po których można poznać rowery gravel, to:
- Szerokie, przyczepne opony, pozwalające na jazdę w różnych warunkach. Zazwyczaj rowery gravelowe mają opony 38-50 mm, o średnicy 700c, czyli standardowe 28 cali. Ważne są profile obręczy, cieniowane szprychy i dobrze uszczelnione piasty, a także bieżnik w drobną kostkę.
- Geometria ramy – ramy w rowerach gravelowych mają wydłużony tylny trójkąt, który stabilizuje pojazd na nierównym terenie. Inne charakterystyczne cechy to nisko położona mufa suportu, łagodna geometria i większy rozstaw kół. Ramy są przystosowane do montażu błotników, bagażników, mają minimum dwa mocowania na koszyki bidonu. Rama jest wykonana najczęściej z aluminium lub tytanu, ale popularne są także rowery stalowe. Ważne są także długie widełki, pozwalające zachować pełną kontrolę nad rowerem.
- Kierownica – w rowerach gravel występują kierownice typu baranek o spłaszczonym kształcie. Dolny chwyt ustawiony jest dużo szerzej niż górny, dzięki temu sylwetka jest wyprostowana, a zmiana ułożenia rąk wygodna.
- Osprzęt – większość rowerów typu gravel ma osprzęt szosowy, niektóre mają elementy szutrówek. Producenci Shimano i Sram stworzyli grupy napędów dedykowane do gravelów. Jest to grupa GRX oraz grupa Apex, oraz mieszanki grup Force i Rival.
Rowery gravel są zazwyczaj unisex, choć niektóre firmy proponują modele specjalnie dedykowane kobietom. Mają krótsze korby, węższą kierownicę oraz damskie siodełko.
Rowery szosowe gravel – na co dzień i na wyprawy
Rower gravel jest uniwersalny, ma szerokie przeznaczenie. Doskonale sprawdzi się na wyprawy długodystansowe, pozwala na komfortową jazdę z sakwami i koszykami. Gravele są także idealne do użytku na co dzień, sprawdzą się na dojazdy do pracy, szkoły oraz cięższe treningi. Można nimi jeździć po miejskich ścieżkach, leśnych drogach, parkach i szosach. To dobry rower na rodzinne wypady i samodzielne, długie trasy w zróżnicowanych warunkach. Gravel jest kompromisem pomiędzy rowerem górskim a szosówką.
Zalety rowerów gravel
Popularność rowerów gravel rośnie, tego typu jednoślady powoli podbijają rynek. Dlaczego tak się dzieje? Głównym powodem jest uniwersalność graveli, dzięki której idealnie nadają się do jazdy po niemal wszystkich nawierzchniach, świetnie radzą sobie z prostymi lub średnimi szlakami. Rower gravelowy jest dobrym wyborem zarówno dla osób, które cenią kolarstwo górskie, jak i amatorów jazdy szosowej. Plusem tego modelu jest wygodna geometria, zapewniającą komfort i elastyczność. Rowery można personalizować i dopasować do swoich potrzeb. Na rynku można znaleźć coraz więcej pojazdów tego typu. Pojawiły się modele eklektyczne, które są doskonałą opcją dla osób, które cenią wygodę i komfort w czasie jazdy.
Rowery typu gravel to doskonały wybór dla wszystkich fanów kolarstwa. Doskonale sprawdzą się na asfalcie, jak i w trudniejszych terenie, pozwolą jeździć szybko, a przy okazji czerpać przyjemność z jazdy. To pojazd doby na szusowanie po lesie, jak i na dojazdy do pracy. Warto zainteresować się tym rodzajem jednośladu, może stanie się tym ulubionym?
Artykuł sponsorowany