Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii zamówiło sześć dodatkowych śmigłowców Airbus H145. Zakup jest kolejnym etapem odnowy floty wiropłatów i ograniczania liczby typów eksploatowanych maszyn.
Nowe śmigłowce zostaną wysłane na Cypr, gdzie będą przede wszystkim realizować zadania związane z reagowaniem w sytuacjach kryzysowych, a także do Brunei, aby wspierać brytyjskie szkolenie wojskowe w zakresie działań wojennych w dżungli. H145 zastąpią śmigłowce Puma, które obecnie są wykorzystywane do tych misji.
Lenny Brown, dyrektor zarządzający Airbus Helicopters w Wielkiej Brytanii, powiedział: „Gratulujemy Ministerstwu Obrony tej mądrej decyzji, dzięki której odpowiedniej wielkości śmigłowiec jednocześnie spełni wymagania dotyczące zadań na Cyprze i w Brunei. Zakup jest optymalny dla brytyjskiego podatnika i stanowi kolejny ważny krok w procesie racjonalizacji liczby typów śmigłowców transportowych”.
„H145 Jupiter oraz H135 Juno wykazują wyjątkową niezawodność i wszechstronność podczas szkolenia pilotów śmigłowców w wojskowej akademii lotniczej MFTS w Wielkiej Brytanii. Te kluczowe cechy będą autem w realizacji nowych zadań”.
Nowe śmigłowce zostaną dostarczone w przyszłym roku i dołączą do floty 29 H135 i siedmiu H145 szkoły Defence Helicopter Flying School w bazie RAF Shawbury, będącej częścią MFTS. Szkolą się tam wszyscy brytyjscy piloci wojskowi. Większa liczba H145 zapewni oszczędności w zakresie kosztów wsparcia i znacznie skróci czas szkolenia pilotów.
Najnowsza wersja bestsellerowego Airbusa H145 wykorzystuje innowacyjny pięciołopatowy wirnik, zwiększający obciążenie użyteczne helikoptera o 150 kg. Prostota nowej konstrukcji bezprzegubowego wirnika nośnego ułatwia czynności konserwacyjne, poprawia łatwość serwisowania i niezawodność statku powietrznego, a także zwiększa komfort lotu zarówno dla pasażerów, jak i załogi.
Na całym świecie w służbie znajduje się ponad 1675 śmigłowców z rodziny H145, które wylatały łącznie przeszło 7,6 miliona godzin. Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC) oraz cyfrową awionikę Helionix. Posiada wydajnego czteroosiowego autopilota, zwiększającego bezpieczeństwo i redukującego obciążenie pilota. Szczególnie niski ślad akustyczny sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie, a jego emisja CO2 jest najniższa wśród konkurencji.
Awionika Helionix generuje znaczne oszczędności w szkoleniu pilotów ze względu na podobieństwo różnych typów maszyn Airbusa, w tym H135 i H175M.