C295 dla Kazachstanu.






Zamówienie przez Republikę Kazachstanu trzeciego średniego samolotu transportowego C295 dla Służby Lotniczej Komitetu Bezpieczeństwa Narodowego oznacza, że Airbus od uruchomienia programu zawarł już kontrakty na dostawę 300 maszyn tego typu w różnych wersjach. 

C295 w barwach Czeskich. Fot.: Airbus.

Dowodzi to sukcesu hiszpańskiego i europejskiego przemysłu lotniczego – przy tej liczbie zamówień C295 jest niekwestionowanym liderem w segmencie średnich transportowców, jego udział w rynku przekracza 80 proc. C295 służy obecnie 41 formacjom z 37 krajów w Europie, obu Amerykach, Afryce i Azji. Warto odnotować, że 19 użytkowników po pierwszym kontrakcie złożyło kolejne zamówienia na C295. Przypominamy, że w produkcji C295 uczestniczy zakład Airbus Poland (Warszawa Okęcie). Także tych które latają w Brazylii, Bangladeszu i Kanadzie.

C295 w barwach Brazylijskich. Fot.: Airbus.

Po sukcesie samolotów C212 i CN235 firma Construcciones Aeronáuticas S.A. (C.A.S.A.), poprzedniczka Airbusa w Hiszpanii, zdecydowała się wypuścić na rynek w 1996 r. C295, nieco większy samolot o 50 proc. większych osiągach niż CN235. Do pierwszego lotu nowy transportowiec wystartował w 1997 r., a pierwszym jego nabywcą były Hiszpańskie Siły Powietrzne. Dziś największym klientem są Indie, które zamówiły 56 samolotów, a pierwszy z nich otrzymały we wrześniu 2023 r.

C295 w barwach Bangladeszu. Fot.: Airbus.

Zaprojektowany w Getafe koło Madrytu i montowany w Sewilli w południowej Hiszpanii samolot światowy sukces zawdzięcza wszechstronności, niskim kosztom i wysokiej niezawodności.

TacGear

Tajny przez poufny, profil naszej redakcji. Jesteśmy tak tajni, że nie możemy powiedzieć o tym że nasza redakcja mieści się w Warszawie, na Dolnym Mokotowie, na terenie WFDiF...

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.