Zamówienie przez Republikę Kazachstanu trzeciego średniego samolotu transportowego C295 dla Służby Lotniczej Komitetu Bezpieczeństwa Narodowego oznacza, że Airbus od uruchomienia programu zawarł już kontrakty na dostawę 300 maszyn tego typu w różnych wersjach.
Dowodzi to sukcesu hiszpańskiego i europejskiego przemysłu lotniczego – przy tej liczbie zamówień C295 jest niekwestionowanym liderem w segmencie średnich transportowców, jego udział w rynku przekracza 80 proc. C295 służy obecnie 41 formacjom z 37 krajów w Europie, obu Amerykach, Afryce i Azji. Warto odnotować, że 19 użytkowników po pierwszym kontrakcie złożyło kolejne zamówienia na C295. Przypominamy, że w produkcji C295 uczestniczy zakład Airbus Poland (Warszawa Okęcie). Także tych które latają w Brazylii, Bangladeszu i Kanadzie.
Po sukcesie samolotów C212 i CN235 firma Construcciones Aeronáuticas S.A. (C.A.S.A.), poprzedniczka Airbusa w Hiszpanii, zdecydowała się wypuścić na rynek w 1996 r. C295, nieco większy samolot o 50 proc. większych osiągach niż CN235. Do pierwszego lotu nowy transportowiec wystartował w 1997 r., a pierwszym jego nabywcą były Hiszpańskie Siły Powietrzne. Dziś największym klientem są Indie, które zamówiły 56 samolotów, a pierwszy z nich otrzymały we wrześniu 2023 r.
Zaprojektowany w Getafe koło Madrytu i montowany w Sewilli w południowej Hiszpanii samolot światowy sukces zawdzięcza wszechstronności, niskim kosztom i wysokiej niezawodności.