Airbus uruchomił produkcję satelitów Galileo drugiej generacji.






Produkcja sześciu najnowocześniejszych satelitów GNSS w celu wzmocnienia istniejącej konstelacji Galileo.

Satelita Galileo. Fot.: Airbus.

1 grudnia 2023 r. – wraz z przybyciem pierwszego kadłuba z zakładu Beyond Gravity w Zurychu w fabryce Airbusa w Friedrichshafen w Niemczech ruszyła produkcja sześciu satelitów Galileo drugiej generacji (G2). Po wstępnym przygotowaniu panele konstrukcji tworzące kadłub zostaną wysłane do innych zakładów Airbusa w celu ukompletowania w niezbędne instalacje, po czym wrócą do Friedrichshafen na ostateczną integrację i testy. Wystrzelenie satelitów Galileo G2 zaplanowano na najbliższe lata zgodnie z harmonogramem umożliwiającym wstępną ocenę prawidłowości działania systemu G2.

Jean-Marc Nasr, dyrektor działu systemów kosmicznych w Airbusie, powiedział: „Po zakończeniu fazy projektowania zaczynamy obecnie produkcję satelitów Galileo G2. Nasze zespoły w Friedrichshafen współpracują z inżynierami z całej Europy, aby dotrzymać napiętego harmonogramu i sfinalizować prace nad tymi wyrafinowanymi satelitami, które udoskonalą globalny system pozycjonowania Galileo, otwierając jeszcze więcej możliwości dla usług świadczonych na Ziemi”.

Przybycie kadłuba pierwszego Galileo G2 do cleanroomu we Friedrichshafen. Fot.: Airbus.

Aby dotrzymać napiętego kalendarza dostawy – wszystkie sześć satelitów ma być przekazane w czasie krótszym niż dwa lata – menadżerowie Airbusa opracowali skoordynowany program produkcyjny wykorzystujący moce przerobowe 5 zakładów, w tym w Backnang (koło Stuttgartu), Friedrichshafen, w Madrycie, Ottobrunn i Tuluzie. Druga konstrukcja kadłuba ma przybyć do Friedrichshafen na początku 2024 r., a trzecia pod koniec przyszłego roku. Modułowe podejście Airbusa do produkcji satelitów G2 zakłada równoległą produkcję trzech statków kosmicznych w tym samym czasie. Satelity G2 otrzymają ulepszone anteny, które poprawią dokładność europejskiego globalnego systemu nawigacji satelitarnej. Statek kosmiczny, wyposażony po raz pierwszy w napęd elektryczny i anteny nawigacyjne o większej mocy, pomieści także w pełni cyfrową aparaturę, którą można łatwo rekonfigurować na orbicie, umożliwiając skuteczne reagowanie na zmieniające się potrzeby użytkowników.

Dyrektor ds. systemów nawigacji w Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), Javier Benedicto, powiedział: „Uruchomienie produkcji satelitów G2 stanowi świadectwo możliwości i zaangażowania europejskiego przemysłu oraz potwierdza rolę ESA w doskonaleniu nawigacji satelitarnej. System Galileo, dzięki programowi UE, będzie nadal służyć obywatelom Europy i świata”.

Satelita Galileo. Fot.: Airbus.

Dwutonowe satelity, zaprojektowane przez inżynierów Airbusa na bazie doświadczeń z niezawodnymi satelitami telekomunikacyjnymi Eurostar, otrzymają sześć (a nie cztery) ulepszonych zegarów atomowych oraz łącza wymiany danych między satelitami, umożliwiające im komunikowanie się i wzajemne testowanie. Ma to zapewnić użytkownikom na całym świecie precyzyjne pozycjonowanie w skali decymetrowej. Satelitami będzie można sterować ze zwiększoną szybkością transmisji danych do i z ziemi. Pojazdy satelitarne wyposażone zostaną w zaawansowane mechanizmy zabezpieczające przed zakłócaniem i fałszowaniem w celu ochrony sygnałów Galileo. Będą działać na orbicie przez 15 lat.

Faza pełnej zdolności operacyjnej programu Galileo jest zarządzana i finansowana przez UE. Komisja Europejska i ESA podpisały umowę, na mocy której ESA pełni w imieniu Komisji rolę głównego organu projektowego.

 @AirbusSpace @ESA @GalileoGNSS #Galileo #SpaceMatters

TacGear

Tajny przez poufny, profil naszej redakcji. Jesteśmy tak tajni, że nie możemy powiedzieć o tym że nasza redakcja mieści się w Warszawie, na Dolnym Mokotowie, na terenie WFDiF...

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.