13 września br. przedstawiciele Airbus Defence and Space oficjalnie przekazali Indyjskim Siłom Powietrznym pierwszy z 56 zamówionych przez nie samolotów C295, co pozwala IAF zacząć wymianę starzejącej się floty transportowców Avro-748.
C295 w konfiguracji transportowej i z rodzimej produkcji zestawem walki elektronicznej opuści w ciągu najbliższych kilku dni zakład Airbusa w Sewilli w Hiszpanii i uda się do Delhi w Indiach, pilotowany przez wspólną załogę IAF-Airbus. „Zaledwie dwa lata temu podpisaliśmy kontrakt z Indiami, stanowiący największe zamówienie w historii programu C295”, przypomniał Jean-Brice Dumont, szef działu Military Air Systems w firmie Airbus, podczas ceremonii przekazania maszyny, która odbyła się w Sewilli w obecności ambasadora Indii w Hiszpanii Dinesha K. Patnaika i dowódcy IAF, marszałka Viveka Ram Chaudhariego. „Dziś zwiększamy możliwości Indyjskich Sił Powietrznych i modernizujemy ich park transportowy, dostarczając pierwszy samolot zgodnie z harmonogramem. To dla nas początek ciekawej i długoterminowej współpracy z Indyjskimi Siłami Powietrznymi”.
Pierwsze 16 samolotów C295 z 56 zamówionych zostanie zmontowanych w zakładzie San Pablo Sur w Sewilli. Drugi gotowy samolot ma zostać dostarczony w maju 2024 r., a kolejnych 14 będzie przekazywanych zamawiającemu w tempie jednego miesięcznie do sierpnia 2025.
Pierwszy C295 „Make in India” w 2026 r.
Aby zwiększyć samodzielność branży zbrojeniowej w Indiach, pozostałe 40 samolotów C295 objętych zamówieniem IAF zostanie wyprodukowanych i zmontowanych – we współpracy z Tata Advanced Systems Limited – na linii montażu końcowego (FAL) w Vadodara w zachodnich Indiach. Produkcja podzespołów do tych samolotów rozpoczęła się już w zakładzie w Hyderabadzie w południowych Indiach. Części te zostaną w odpowiednim czasie wysłane do FAL Vadovara, który ma zacząć działać do listopada 2024 r.
Pierwszy samolot C295 „Make in India” opuści linię montażową Vadodara FAL we wrześniu 2026 r., co będzie ważnym wydarzeniem dla indyjskiego przemysłu lotniczego i kosmicznego. Ostatni samolot ma zostać dostarczony IAF do sierpnia 2031 r.
Przy 283 zamówionych samolotach przez 41 użytkowników, C295 jest niekwestionowanym liderem w swoim segmencie i wyróżnia się wszechstronnością. Może przewozić do 71 żołnierzy lub 50 spadochroniarzy, cargo, służyć do ewakuacji medycznej oraz startować i lądować na krótkich i nieutwardzonych drogach startowych.