Airbus dostarczył Indiom pierwszy zamówiony samolot C295






13 września br. przedstawiciele Airbus Defence and Space oficjalnie przekazali Indyjskim Siłom Powietrznym pierwszy z 56 zamówionych przez nie samolotów C295, co pozwala IAF zacząć wymianę starzejącej się floty transportowców Avro-748.

CASA C295. Fot.: Airbus.

C295 w konfiguracji transportowej i z rodzimej produkcji zestawem walki elektronicznej opuści w ciągu najbliższych kilku dni zakład Airbusa w Sewilli w Hiszpanii i uda się do Delhi w Indiach, pilotowany przez wspólną załogę IAF-Airbus. „Zaledwie dwa lata temu podpisaliśmy kontrakt z Indiami, stanowiący największe zamówienie w historii programu C295”, przypomniał Jean-Brice Dumont, szef działu Military Air Systems w firmie Airbus, podczas ceremonii przekazania maszyny, która odbyła się w Sewilli w obecności ambasadora Indii w Hiszpanii Dinesha K. Patnaika i dowódcy IAF, marszałka Viveka Ram Chaudhariego. „Dziś zwiększamy możliwości Indyjskich Sił Powietrznych i modernizujemy ich park transportowy, dostarczając pierwszy samolot zgodnie z harmonogramem. To dla nas początek ciekawej i długoterminowej współpracy z Indyjskimi Siłami Powietrznymi”.

Pierwsze 16 samolotów C295 z 56 zamówionych zostanie zmontowanych w zakładzie San Pablo Sur w Sewilli. Drugi gotowy samolot ma zostać dostarczony w maju 2024 r., a kolejnych 14 będzie przekazywanych zamawiającemu w tempie jednego miesięcznie do sierpnia 2025.

Pierwszy C295 „Make in India” w 2026 r.

Aby zwiększyć samodzielność branży zbrojeniowej w Indiach, pozostałe 40 samolotów C295 objętych zamówieniem IAF zostanie wyprodukowanych i zmontowanych – we współpracy z Tata Advanced Systems Limited  – na linii montażu końcowego (FAL) w Vadodara w zachodnich Indiach. Produkcja podzespołów do tych samolotów rozpoczęła się już w zakładzie w Hyderabadzie w południowych Indiach. Części te zostaną w odpowiednim czasie wysłane do FAL Vadovara, który ma zacząć działać do listopada 2024 r.

CASA C295. Fot.: Airbus.

Pierwszy samolot C295 „Make in India” opuści linię montażową Vadodara FAL we wrześniu 2026 r., co będzie ważnym wydarzeniem dla indyjskiego przemysłu lotniczego i kosmicznego. Ostatni samolot ma zostać dostarczony IAF do sierpnia 2031 r.

Przy 283 zamówionych samolotach przez 41 użytkowników, C295 jest niekwestionowanym liderem w swoim segmencie i wyróżnia się wszechstronnością. Może przewozić do 71 żołnierzy lub 50 spadochroniarzy, cargo, służyć do ewakuacji medycznej oraz startować i lądować na krótkich i nieutwardzonych drogach startowych.

TacGear

Tajny przez poufny, profil naszej redakcji. Jesteśmy tak tajni, że nie możemy powiedzieć o tym że nasza redakcja mieści się w Warszawie, na Dolnym Mokotowie, na terenie WFDiF...

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.