FCAS czeka na pierwszy lot






16 grudnia 2022 r. – w imieniu rządów Francji, Niemiec i Hiszpanii, francuska Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia (DGA) przyznała firmom Dassault Aviation, Airbus, Indra Sistemas, Eumet  i ich partnerom przemysłowym kontrakt na fazę demonstracyjną 1B przyszłego systemu bojowego CAS. Ma on wartość 3,2 miliarda euro i sfinansuje prace nad demonstratorem FCAS i jego komponentami, trwające przez około trzy i pół roku.

 

fot.: Airbus

Dassault Aviation, Airbus, Indra i Eumet z zadowoleniem przyjmują tę ważna decyzję, odzwierciedlającą determinację w działaniach Francji, Niemiec i Hiszpanii na rzecz opracowania potężnego, innowacyjnego i w pełni europejskiego systemu uzbrojenia, który zaspokoi potrzeby sił zbrojnych tych krajów.

Niniejsze informacja o zamówieniu pojawia się tuż po podpisaniu umów przemysłowych wspierających Fazę 1B programu przez przedstawicieli: Airbusa, Dassault Aviation, Indry Sistemas i Eumet jako głównych wykonawców programu oraz przez ich partnerów przemysłowych z trzech krajów. Prowadzone w ostatnich miesiącach rozmowy pozwoliły na stworzenie solidnych podstaw do współpracy między przemysłem a trzema rządami.

Obecne wydarzenie stanowi kontynuację udanych prac badawczo-rozwojowych związanych z demonstratorami fazy 1A, które umożliwiły identyfikację kluczowych technologii i rozpoczęcie prac rozwojowych nad następnymi demonstratorami. Torując drogę dla fazy rozwoju programu, faza 1B umożliwi kontynuację rozwoju i doskonalenia latających demonstratorów oraz wymaganych technologii, a także konsolidację architektur projektu, z lotami doświadczalnymi w kolejnych fazach, planowanych do 2028-2029 r.

Program FCAS przewiduje powstanie z zestawu systemów: myśliwców nowej generacji współpracujących ze zdalnie sterowanymi bezzałogowcami i połączonych przez chmurę danych. Aby sprostać ambicjom i wyzwaniom takiego programu, utworzono organizację przemysłową opartą na filarach technologicznych. Każdy filar jest zarządzany przez potentata przemysłowego działającego jako lider, ściśle współpracującego z głównymi partnerami i wykorzystującego potencjał przemysłu lotniczego każdego kraju. Firmy Airbus, Dassault Aviation i Indra Sistemas pełnią nie tylko główną rolę w każdym filarze, ale także są koordynatorami krajowymi, mającymi zapewnić ogólną spójność demonstratorów technologii oraz kierowanie całym programem i konsolidację powadzonych prac.

Zarządzanie fazą przemysłową 1B jest zorganizowane według domen w następujący sposób:

  • spójność, demonstratory i konsolidacja całego programu – Airbus, Dassault Aviation i Indra Sistemas jako współwykonawcy;
  • myśliwiec nowej generacji (NGF) – odpowiedzialność Dassault Aviation we Francji jako głównego wykonawcy z Airbusem jako głównym partnerem w Niemczech i Hiszpanii;
  • silnik dla NGF – odpowiedzialność spółki Eumet (50/50 joint venture Safran Aircraft Engines dla Francji i MTU Aero Engines dla Niemiec) jako głównego wykonawcy i ITP Aero dla Hiszpanii jako głównego partnera;
  • systemy bezzałogowe – remote carrier (RC) – Airbus w Niemczech jako główny wykonawca, MBDA we Francji i Satnus w Hiszpanii jako główni partnerzy;
  • chmura bojowa (CC) – Airbusem w Niemczech jako główny wykonawca, Thales dla Francji i Indra Sistemas dla Hiszpanii jako główni partnerzy;
  • symulatory – Airbus, Dassault Aviation i Indra Sistemas jako współwykonawcy;
  • sensory – Indra Sistemas jako główny wykonawca w Hiszpanii oraz Thales we Francji i FCMS w Niemczech jako główni partnerzy;
  • technologie stealth – Airbus w Hiszpanii jako główny wykonawca, Dassault Aviation we Francji i Airbus w Niemczech jako główni partnerzy;
  • wspólne środowisko pracy – Airbus, Dassault Aviation, Indra Sistemas i Eumet jako współwykonawcy.

@AirbusDefence @dassault_onair @IndraCompany @EumetE

TacGear

Tajny przez poufny, profil naszej redakcji. Jesteśmy tak tajni, że nie możemy powiedzieć o tym że nasza redakcja mieści się w Warszawie, na Dolnym Mokotowie, na terenie WFDiF...

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.