Trwa dobra passa AH 20.44 






Starachowicka spółka Autobox Innovations która od ponad 12 lat z sukcesem zajmuje się realizacją programu modernizacji samochodów STAR 266 do wersji 266 M2 podjęła się dwa lata temu wielkiego wyzwania, którym było autorskie zaprojektowanie oraz wyprodukowanie nowoczesnego samochodu terenowego 4×4 charakteryzującego się dużą dzielnością i mobilnością w terenie. Samochód nie tylko jeździ bezawaryjnie, ale był już również dwukrotnie prezentowany na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach, gdzie cieszył się ogromnym zainteresowaniem.

fot.Przemek Miller

 

AH 20.44 to przykład nowoczesnego pojazdu, który jest nadal modyfikowany i rozwijany w trakcie prac badawczo-eksploatacyjnych, dzięki czemu z pewnością znajdzie docelowo swoje zasłużone miejsce nie tylko w armii, ale również w wielu innych służbach mundurowych, nie mówiąc już o rynku cywilnym.

Auto powstało w oparciu o założenia wojskowego programu Mustang, stąd również m.in. jego odpowiednie przygotowanie do transportu lotniczego, odpowiednie parametry kątów najazdu i zjazdu wraz z opcją przewozu dziewięciu żołnierzy. 

fot.Przemek Miller

Jest to w pełni polski samochód, którego jedynym elementem, spoza naszego kraju jest jego jednostka napędowa. Wszystkie pozostałe elementy powstały w polskich zakładach, a w większości w Autobox Innovations. Na potrzeby armii może przyjąć dodatkowo nie tylko pancerz, ale również różnego rodzaju uzbrojenie.

fot.Przemek Miller

AH 20.44 jest typowym pojazdem terenowym, który został wyposażony w stały napęd na cztery koła, dzięki czemu niestraszne są mu żadne bezdroża i wertepy. Z powodzeniem może on w takim terenie nadążyć za szybko poruszającym się pojazdem gąsienicowym.

Samochód posiada niezwykle solidną konstrukcję w postaci stalowego nadwozia z aluminiowymi drzwiami i maską, które oparte jest na ramie. Klasycznie rozwiązano również konstrukcję podwozia wyposażając je w dwa sztywne mosty, reduktor, blokadę mechanizmów różnicowych oraz sprężyny śrubowe. Konstruktorzy zadbali także o odpowiednie kąty natarcia i zejścia wraz z odpowiednio dużym 288-milimetrowym prześwitem. Auto ma długość 4,86 m, 2,07 m szerokości oraz 2,13 m wysokości.

fot.Przemek Miller

Jednostkę napędową pojazdu stanowi 3-litrowy mocny czterocylindrowy diesel Iveco z rodziny F1C, który wykorzystuje technologię selektywnej redukcji katalitycznej i posiada moc od 145 do 195 KM w zależności od zastosowanego osprzętu. Silnik sprzężony jest z 6-cio biegową, manualną  skrzynią biegów. Zastosowanie ww. jednostki napędowej ma tę zaletę, że jest to konstrukcja pochodząca z wielkoseryjnej produkcji, która jest niekwestionowanym gwarantem nie tylko dobrej ceny, ale również istotnego faktu jakim jest niewątpliwie łatwy i powszechny dostęp do serwisu oraz części zamiennych.

fot.Przemek Miller

We wnętrzu pojazdu oprócz nowoczesnych cyfrowych zegarów znajdziemy również pięć osobnych foteli. W samochodzie zdecydowano się również zachować wydzieloną przestrzeń ładunkową. Konstruktorzy Autobox Innovations przewidzieli jednak cztery dodatkowe fotele, które zostaną umiejscowione tak jak miało to miejsce w przypadku ławeczek na burtach w dawnych Honkerach.

fot.Przemek Miller

Autobox Innovations ma również opracowane warianty nadwozia 2-drzwiowego, 2- drzwiowego typu „pick-up” oraz wersję pojazdu opancerzonego o zwiększonej masie całkowitej do 5,5 tony. Samochód, który na etapie budowy prototypu określono symbolem AH 20.44, został zgłoszony m.in. do zorganizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie  konkursu „Dobry wzór 2020” W konkursie tym, samochód z Autobox, został jednym z czterech finalistów w dziedzinie motoryzacji.

fot.Przemek Miller
fot.Przemek Miller

 Podstawowe parametry samochodu AH 20.44:

  • dopuszczalna masa całkowita 3,5 tony,
  • konstrukcja ramowa ze sztywnymi mostami zawieszonymi na sprężynach, z amortyzatorami hydraulicznymi,
  • silnik IVECO, R4 o pojemności skokowej 3 litry, moc od 145 do 195 KM (zależnie od przeznaczenia),
  • skrzynia biegów mechaniczna 6 biegowa,
  • skrzynia rozdzielcza z reduktorem,
  • stały napęd czterech kół 4×4,
  • możliwość blokowanie wszystkich trzech mechanizmów różnicowych,
  • hamulce tarczowe na obu osiach (przód wentylowane),
  • ABS,
  • nadwozie wyposażone w klimatyzację,
  • możliwość konfigurowania wnętrza do przewozu od 2 do 9 osób (włącznie z kierowcą),
  • zdolność pokonywania przeszkód wodnych do 650 mm.
Przemek Miller

Analityk wojskowy. Przewiduje, analizuje, obserwuje i celnie ubiega otaczającą nas rzeczywistość natłoku zdarzeń i chaosu medialnego. Bezkompromisowy tropiciel niewygodnych faktów, szczery do „bólu” w analizach i ocenach. Ma szeroką wiedzę z zakresu łączności satelitarnej, systemu GPS NAVSTAR, GLONASS, COSPAS-SARSAT, GMDSS oraz morskich systemów bezpieczeństwa SOLAS. Fotografuje na kliszy. Miłośnik wiślanego Urzecza i zapalony spinningista.

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.