8. Legenda STAR-a






W dniach 26-28 sierpnia bm. w Starachowicach odbył się zlot zabytkowych pojazdów – niekwestionowanych legend polskiej motoryzacji  samochodów marki STAR.

Legenda marki STAR w szczególny sposób żyje wciąż wśród mieszkańców powiatu starachowickiego, którzy przez ponad 74 lata budowali te doskonałe samochody. Dziś spadkobiercą chlubnej tradycji starachowickiego zakładu jest Autobox Innovations, który zajmuje się nie tylko modernizacją samochodów STAR 266 do wersji STAR 266M2, ale również autorską produkcją pojazdów specjalnych takich jak samochód terenowy AH 20.44.

Fot. Przemek Miller

Pierwszy polski samochód ciężarowy został zaprojektowany w latach 1946-1948 w Łódzkim Centralnym Biurze Konstrukcyjnym. Pierwsze pięć prototypów pojazdu, oznaczonego jako STAR 20, zostało oficjalnie zaprezentowanych 15 grudnia 1948 r. w Warszawie i tę właśnie datę przyjmuje się w historii polskiej motoryzacji jako symboliczny początek seryjnej produkcji samochodów marki STAR.

Fot. Przemek Miller

Produkcję pojazdów wdrożono w utworzonej na bazie przedwojennych zakładów zbrojeniowych Fabryce Samochodów Ciężarowych w Starachowicach STAR 20 był produkowany do roku 1957, kiedy to zastąpił go model STAR 21. Druga poł. Lat 50. XX w. to narodziny kolejnych modeli tego samochodu: STAR-a 66 (od 1958 r.) oraz STAR-a 25 (od 1959 r.). W 1962 r. fabryka uruchomiła produkcję modelu STAR 27, w którym po raz pierwszy został zamontowany silnik wysokoprężny.

Fot. Przemek Miller

W 1973 r. FSC zaprezentowała STAR-a 266, który był następcą modelu 660, którego produkcja zakońzyła się w 1982 r. Do 1982 r. był to typowo wojskowy 3-osiowy pojazd przystosowany do pokonywania i poruszania się w ekstremalnie trudnym terenie. Samochód z powodzeniem pokonywał przeszkody wodne o głębokości 1,8 m. Dzięki swojej szeroko pojętej multifunkcjonalności wykorzystania stał się też prawdziwym hitem eksportowym i był m.in. sprzedawany do Birmy, Egiptu, Jemenu, Libii oraz Angoli.

W 1975 r. wdrożono do produkcji auta przystosowane do potrzeb rolnictwa: STAR 244 i STAR 200.

W latach 1948-1999 w Starachowicach wyprodukowano łącznie ponad 629 tys. samochodów marki STAR.

Fot. Przemek Miller
Fot. Przemek Miller
Przemek Miller

Analityk wojskowy. Przewiduje, analizuje, obserwuje i celnie ubiega otaczającą nas rzeczywistość natłoku zdarzeń i chaosu medialnego. Bezkompromisowy tropiciel niewygodnych faktów, szczery do „bólu” w analizach i ocenach. Ma szeroką wiedzę z zakresu łączności satelitarnej, systemu GPS NAVSTAR, GLONASS, COSPAS-SARSAT, GMDSS oraz morskich systemów bezpieczeństwa SOLAS. Fotografuje na kliszy. Miłośnik wiślanego Urzecza i zapalony spinningista.

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.