Coraz cichsze F/A-18 Hornet



Grupa naukowców pod kierunkiem prof. Ephraima Gutmarka z University of Cincinati opracowali w ostatnim czasie innowacyjny projekt dyszy, który przeznaczony jest dla samolotu myśliwskiego F-18 Hornet.

Tym samym udało się znacząco zmniejszyć hałas, który generują silniki typu General Electric F414 F/A-18    bez zmniejszania jego parametrów i osiągów dających maszynie ogromne możliwości bojowe. Znacząca redukcja hałasu generowana przez dwa silniki o łącznym ciągu 16 054 kg została uzyskana po wyłożeniu wnętrza dysz elementami, które do złudzenia przypominają zęby rekina ludojada. Testy laboratoryjne potwierdzające pozytywne wyniki badań zostały potwierdzone przez US Naval Research Laboratory and Naval Air Station Patuxent River .

fot. LCPL John Mcgarity, USMC

Te z pozoru proste elementy w znaczący sposób wpływają oraz zmniejszają właściwości fizyczne gazów, które wydobywają się z pracujących silników maszyny. „Zęby rekina” zmniejszają poziom generowanego hałasu o 8 decybeli – to na pierwszy rzut oka bardzo niewiele, ale poziom dźwięku nie jest wyrażany w skali liniowej, ale logarytmicznej. Dlatego wynika z tego, że dźwięk, który jest głośniejszy o 20 decybeli de facto charakteryzuje się 10-krotnie większym natężeniem hałasu.

Na chwilę obecną zespół prof. E.Gutmarka skupił się nad tym ażeby temu odkryciu nadać formę multifunkcjionalności zastosowania polegającą na możliwości zastosowania tego rozwiązania w każdego rodzaju silniku odrzutowym maszyny bojowej.

Chrzest bojowy tego wielozadaniowego pokładowego samolotu myśliwskiego miał miejsce w dniach 14-15 kwietnia 1986 r. podczas nalotu na Libię – w ramach operacji El Dorado Canyon, z pokładu lotniskowca USS Coral Sea.



Przemek Miller

Analityk wojskowy. Przewiduje, analizuje, obserwuje i celnie ubiega otaczającą nas rzeczywistość natłoku zdarzeń i chaosu medialnego. Bezkompromisowy tropiciel niewygodnych faktów, szczery do „bólu” w analizach i ocenach. Ma szeroką wiedzę z zakresu łączności satelitarnej, systemu GPS NAVSTAR, GLONASS, COSPAS-SARSAT, GMDSS oraz morskich systemów bezpieczeństwa SOLAS. Fotografuje na kliszy. Miłośnik wiślanego Urzecza i zapalony spinningista.

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.