Czy „terenówka” Autobox AH 20.44 podbije krajowy rynek?

Spółka Autobox Innovations podjęła się wielkiego zadania związanego z zaprojektowaniem i wyprodukowaniem nowoczesnego samochodu terenowego 4×4 charakteryzującego się dużą mobilnością. Prototyp pojazdu już jeździ i na dzień dzisiejszy przejechał ponad 3 tys. kilometrów. Do tej pory przez okres 10 lat z sukcesem zajmowała się realizacją modernizacji samochodów STAR 266 do wersji 266 M2.

Zdjęcie: Krystian Kozieł/Autobox Innovations

W tym celu została m.in. nawiązana współpraca z austriacką firmą Achleitner, w wyniku której powstał prototypowy HONKER M-AX. Ten nowoczesny pojazd z pewnością znajdzie swoje miejsce nie tylko w armii, straży granicznej, policji, służbach ratunków takich jak SAR i straż pożarna, ale również na rynku cywilnym. Auto powstało w oparciu o założenia wojskowego programu Mustang, stąd również m.in. jego odpowiednie przygotowanie do transportu lotniczego, odpowiednie parametry kątów najazdu i zjazdu wraz z opcją przewozu dziewięciu żołnierzy.

AH 20.44 – projekt z 2020 r.

Samochód jest typowym pojazdem terenowym, który został wyposażony w stały napęd na cztery koła, dzięki czemu niestraszne są mu żadne bezdroża oraz wertepy i może z powodzeniem on w takim terenie nadążyć za szybko poruszającym się pojazdem gąsiennicowym.

Zdjęcie: Krystian Kozieł/Autobox Innovations

Pojazd AH 20.44 posiada niezwykle solidną konstrukcję w postaci stalowego nadwozia z aluminiowymi drzwiami i maską, która oparta jest na ramie. Dodatkowo została ona również  wyposażona w dwa sztywne mosty, reduktor, blokadę mechanizmów różnicowych oraz sprężyny śrubowe.

Konstruktorzy zadbali także o odpowiednie kąty natarcia i zejścia wraz z odpowiednio dużym 288-milimetrowym prześwitem. Auto ma długość 4,86 m, 2,07 m szerokości oraz 2,13 m wysokości.

Jednostkę napędową pojazdu stanowi mocny czterocylindrowy diesel Iveco/Fiat z rodziny F1C, który wykorzystuje technologię selektywnej redukcji katalitycznej i posiada moc od 145 do 195 KM w zależności od zastosowanego osprzętu, który sprzężony jest z 6-cio biegową, manualną  skrzynią biegów. Zastosowanie ww. jednostki napędowej ma tę zaletę, że jest silnik pochodzący z wielkoseryjnej produkcji, która jest niekwestionownym gwarantem nie tylko dobrej ceny, ale również istotnego faktu jakim jest niewątpliwie łatwy i powszechny dostęp do serwisu oraz części zamiennych.

Zdjęcie: Krystian Kozieł/Autobox Innovations

We wnętrzu pojazdu oprócz nowoczesnych cyfrowych zegarów znajdziemy również pięć osobnych foteli. W prototypie zdecydowano się również zachować wydzieloną przestrzeń ładunkową. Konstruktorzy z zakładów Autobox Innovations przewidzieli jednak cztery dodatkowe fotele, które zostaną umiejscowione tak jak miało to miejsce w przypadku ławeczek na burtach w dawnych Honkerach. 

Autobox Innovations ma również opracowane warianty nadwozia 2 drzwiowego, 2 drzwiowego typu „pick-up” oraz wersję pojazdu opancerzonego o zwiększonej masie całkowitej do 5,5 tony.

Samochód, który na etapie budowy prototypu określono symbolem AH 20.44, został zgłoszony do zorganizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie konkursu „Dobry wzór 2020” W konkursie tym, samochód z Autobox, został jednym z czterech finalistów w dziedzinie motoryzacji. 

Zdjęcie: Krystian Kozieł/Autobox Innovations

Podstawowe parametry samochodu AH 20.44:

  • dopuszczalna masa całkowita 3,5 tony,
  • konstrukcja ramowa ze sztywnymi mostami zawieszonymi na sprężynach, z amortyzatorami hydraulicznymi,
  • silnik IVECO, R4 o pojemności skokowej 3 litry, moc od 145 do 195 KM (zależnie od przeznaczenia),
  • skrzynia biegów mechaniczna 6 biegowa,
  • skrzynia rozdzielcza z reduktorem,
  • stały napęd czterech kół 4×4,
  • możliwość blokowanie wszystkich trzech mechanizmów różnicowych,
  • hamulce tarczowe na obu osiach (przód wentylowane),
  • ABS,
  • nadwozie wyposażone w klimatyzację,
  • możliwość konfigurowania wnętrza do przewozu od 2 do 9 osób (włącznie z kierowcą),
  • zdolność pokonywania przeszkód wodnych do 650 mm.

 

Przemek Miller

Analityk wojskowy. Przewiduje, analizuje, obserwuje i celnie ubiega otaczającą nas rzeczywistość natłoku zdarzeń i chaosu medialnego. Bezkompromisowy tropiciel niewygodnych faktów, szczery do „bólu” w analizach i ocenach. Ma szeroką wiedzę z zakresu łączności satelitarnej, systemu GPS NAVSTAR, GLONASS, COSPAS-SARSAT, GMDSS oraz morskich systemów bezpieczeństwa SOLAS. Fotografuje na kliszy. Miłośnik wiślanego Urzecza i zapalony spinningista.

1 komentarz
  1. Honker M-AX, to było nieporozumienie. 240000 zł za modernizację starego grata. Ten wygląda dobrze, ale dlaczego się upierają przy dwudrzwiowym? Na pierwszy rzut oka: tylne lampy podatne na zbicie, za małe klamki dla obsługi w rękawicach, brak zderzaków stalowych, brak możliwości jazdy bez AdBlue.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Google Play

%d bloggers like this: