Powinna znajdować się na wyposażeniu każdej jednostki floty wojennej i handlowej, która pływa po morzu, a więc nie tylko dużego okrętu wojennego, statku handlowego, pasażerskiego, kutra, tratwie ratunkowej – nie mówiąc już o standardowym wyposażeniu jednostek specjalnych sił zbrojnych, policji, straży granicznej, SAR-u oraz straży pożarnej!

Rodzaj i ilość pirotechniki ratunkowej, która bezwzględnie powinna znaleźć się na pokładzie jednostki jest ściśle uzależniona od tego, w jak dalekich rejsach zamierza ona brać udział.
Na wyposażeniu powinny znajdować się: rakiety spadochronowe (czerwone i białe), mini rakiety do użytku osobistego, które przechowuje się w kieszeni sztormiaka, kamizelki asekuracyjnej lub kombinezonu ratunkowego, pochodnie ręczne (czerwone i białe) oraz pławy dymne (pomarańczowe).
Na świecie jest wiele firm wyspecjalizowanych w produkcji tego typu asortymentu, niemniej jednym z najlepszych na rynku jest niemiecki PyroPol – firma założona w 1910 r.
w Hamburgu-Neugraben przez Carla Flemminga. Firma w szybkim czasie zaczęła się specjalizować w produkcji środków umożliwiających nadawanie w różnego rodzaju warunkach skutecznych sygnałów alarmowych charakteryzujących się nie tylko wysokimi dźwiękami, efektami detonacyjnymi, ale również wykorzystaniem kolorowego dymu.

pirotechnika ratunkowa

Fot. PyroPol GmbH

Rakiety spadochornowe

Rakieta spadochronowa model Para Rocket Red CF3 SOLAS jest uniwersalnym ręcznym sygnałem dalekiego zasięgu do użytku na wodzie i lądzie w dzień iw nocy. Jest to wysokiej jakości produkt zatwierdzony przez SOLAS/MED/USCG. Została zaprojektowany tak, aby zapewnić niezawodne działanie w każdych warunkach atmosferycznych a nawet po jej zanurzeniu w wodzie. Została zaopatrzona w specjalną szpilkę oraz bezpieczny mechanizm zapłonu (od spodu), zimny – nienagrzewający się koniec korpusu rakiety oraz mały odrzut, które zapewniają jej użytkownikowi prostą i bezpieczną obsługę. Jej niekwestionowanym atutem jest również stabilizacja skrętu wystrzelonej rakiety, która szczególnie przydaje się gdy mamy do czynienia z mniejszą wrażliwością na silne podmuchy wiatru. Rakieta miota czerwoną lub białą flarę na wysokość 350 m, i która pali się przez 40 sekund przy dając światło o sile 30 tys. candeli. Takie parametry są gwarantem, że wystrzelona rakieta Para Rocket Red CF3 jest widziana na odległość do 30 mil morskich.

Fot. Łukasz Fontański

Rakiet spadochronowych ze względu na małą widoczność nie powinno stosować przy niskim pułapie gęstych chmur, wtedy należy nimi strzelać z kierunkiem wiatru, a nie w górę. Należy pamiętać, że kolor biały rakiety nie jest sygnałem wzywania przez nas pomocy, ale sygnałem ostrzegawczym dla innych jednostek na wodzie, który informuje o naszej obecności w ich pobliżu.

Fot. Łukasz Fontański

Pława dymna

Pława dymna PyroPol CF3 SOLAS w kolorze pomarańczowym służy m.in. do sygnalizowania wyznaczonej pozycji śmigłowcom SAR i CSAR oraz samolotom patrolowym, które prowadzą akcję poszukiwawczo-ratowniczą z powietrza lub inne działania operacyjne wymagające precyzyjnego i dobrze widocznego dla pilotów miejsca lądowania.
Pława jest kompaktowym, pływającym pomarańczowym dymnym sygnałem ostrzegawczym, z którego korzysta się w ciągu dnia. Można z niego bezpiecznie korzystać nawet w wodzie, która pokryta jest warstwą różnego rodzaju substancji łatwopalnych (benzyna, ropa etc.)
Zapewnia skuteczne oznaczenie pozycji i może być też używana do wskazywania kierunku wiatru. Wytwarza gęsty pomarańczowy dym przez minimum 3 minuty.

Fot. PyroPol GmbH

Pochodnie ręczne

Pochodnie ręczne PyroPol CF3 SOLAS zapewniają ich użytkownikom niezawodne działanie nawet po ich zanurzeniu w wodzie. Zapłon pochodni ręcznej znajduje się na dole. Pochodnia posiada zimny – bezpieczny dla użytkownika uchwyt (jest nim część korpusu), odpala się poprzez iglicę – tj. ich mechanizm zapłonu znajduje się w ich wnętrzu i tym samym podobnie jak rakiety spadochronowe są całkowicie odporne na wilgoć i działanie wody. Gwarantuje bezpieczną i intuicyjną obsługę.
Świeci bez niepożądanych efektów kapania i rozpryskiwania się rozżarzonych cząsteczek (co mogłoby stanowić bezpośrednie zagrożenie dla tratwy ratunkowej lub ludzi) przez 60 sekund przy natężeniu światła 15 tys. Candeli i dzięki jasnoczerwonemu świecącemu płomieniowi o bardzo dużej jasności zapewnia optymalne oznaczenie pozycji zarówno w dzień, jak i w nocy – a jej zasięg widoczności na wodzie wynosi 5 km . Pochodni używa się w celu wskazania dokładnej pozycji, w momencie kiedy pomoc jest na wyciągnięcie przysłowiowej ręki.

Fot. Łukasz Fontański

Pochodnię ręczną po jej zapaleniu należy zawsze trzymać po zawietrznej stronie w wyciągniętej ręce.
Zaleca się ich wykorzystanie zamiast ww. pław dymnych w warunkach szczególnie ograniczonej widoczności, silnych porywów wiatru oraz w nocy.
Dystrybutorem pirotechniki ratunkowej PyroPol w Polsce jest FONTAŃSKI Marine Supply z Gdyni.

*SOLAS/International Convention on Safety of Life at Sea – Międzynarodowa Konwencja
o Bezpieczeństwie Życia na Morzu. Jej pierwowzór narodził się po katastrofie brytyjskiego Titanica już w 1914 r., ale ze względu na wybuch I wojny światowej nigdy nie wszedł
w życie. Kolejne, przepisy regulujące i ustalające powinności oraz obowiązki państw w zakresie szeroko rozumianego bezpieczeństwa na wodzie, pochodzą z lat: 1924, 1948, 1960
i 1974. Dzisiejsza konwencja SOLAS weszła w życie w 1980 r., a prace nad nią rozpoczęły się 01.11.1974 r. w Londynie. Tytułem uszczegółowienia została ona jeszcze uzupełniona dnia 17.02.1978 r. w Londynie protokołem dotyczącym statków – zbiornikowców (przewożących paliwa). Reguły i przepisy ww. dokumentu adresowane są do organów administracji państwowych odpowiedzialnych za żeglugę, armatorów, kapitanów jednostek oraz producentów specjalistycznego sprzętu ratunkowego. Konwencja ta ponadto reguluje kwestie bezpieczeństwa jednostek pływających, konstrukcji, niezatapialności, stateczności, urządzeń maszynowych (tj. silników), radiokomunikacji, łączności satelitarnej, instalacji elektrycznych, zabezpieczenia przeciwpożarowego, systemu informacji meteorologicznej, monitorowania lodowców, środków oraz urządzeń ratunkowych takich jak: pirotechnika, kombinezony pływające, pasy ratunkowe, kamizelki, tratwy i szalupy.

 

Przemek Miller
Przemek Miller

Analityk wojskowy. Przewiduje, analizuje, obserwuje i celnie ubiega otaczającą nas rzeczywistość natłoku zdarzeń i chaosu medialnego. Bezkompromisowy tropiciel niewygodnych faktów, szczery do „bólu” w analizach i ocenach. Ma szeroką wiedzę z zakresu łączności satelitarnej, systemu GPS NAVSTAR, GLONASS, COSPAS-SARSAT, GMDSS oraz morskich systemów bezpieczeństwa SOLAS. Fotografuje na kliszy. Miłośnik wiślanego Urzecza i zapalony spinningista.

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Google Play

%d bloggers like this: