Armia Stanów Zjednoczonych z sukcesem testuje nowy silnik, który znacząco wzmacnia parametry ciężkiego śmigłowca CH-47 Chinook, którego pierwszy oblot miał miejsce 21 września 1961 r. i tym samym przedłuża znacząco jego żywotność w amerykańskiej armii.

Nowy napęd jest efektem dobrze zaplanowanej i zrealizowanej współpracy pomiędzy firmą GE Avation  i Boeing.

CH-47 Chinook
Fot. Przemek Miller

Testowane obecnie rozwiązanie jest turbiną gazową GE Aviation GE38-1B (T-408-GE-400) o mocy 7500 KM, która zapewnia śmigłowcowi wzrost jej mocy o ponad 50 proc. w stosunku do obecnie wykorzystywanego w nich silnika, którym jest Honeywell T55-GA-714A o mocy 4867 KM, który daje możliwość uzyskania maksymalnej prędkości na poziomie 315 km/h. Warto zauważyć, że silniki GE38-1B pod oznaczeniem T408-GE-400 są stosowane do napędu śmigłowców CH-53K King Stallion zamówionych przez Korpus Piechoty Morskiej USA.
Prace modernizacyjne w ww. zakresie prowadzi również, na podstawie zawartej z US Army umowy, ich dotychczasowy dostawca firma Honeywell, która konsekwentnie rozwija turbinę T55. Nowa jednostka napędowa –  T55-GA-714C ma docelowo generować moc na poziomie 6000 KM i ma być ona też dużo bardziej ekonomiczna w wykorzystaniu.
Dotychczasowe testy turbin GE38-1B skupiły się na procesie uzyskania zawisu jak również ruchu obrotowego względem osi wirnika głównego śmigłowca.
Kolejne procedury będą obejmowały zbadanie nowych zdolności lotnych
z uwzględnieniem wielu manewrów, które będą odbywały się nie tylko w jej zawisie, ale również w ruchu do przodu jak też w konfiguracjach z obciążeniem – w tym m.in.
z maksymalną masą startową CH-47 Chinook.
Zakończenie wszystkich wymaganych testów ma się zakończyć do końca 2020 r.

Fot. Przemek Miller

Dziś największymi użytkownikami Chinooka na świecie jest armia Stanów Zjednoczonych (527 maszyn), RAF (46), Włochy (16), Izrael, Japonia (68), Australia, Grecja (25), Kanada (15), Tajlandia (6), Korea Poludniowa (29), Hiszpania (17), Egipt (19) i Zjednoczone Emiraty Arabskie (12).
W maju 2017 r. Arabia Saudyjska podpisała z USA porozumienie – „letter of agreement” dotyczące zakupu 48 maszyn. Dwa lata wcześniej, w 2015 roku Indie zamówiły 15 szt. CH-47F
W przeszłości 26 śmigłowców Chinook wyprodukowanych przez zakłady Elicotteri Meridionali we Włoszech trafiło do sił powietrznych Iranu. W 1971 r. Iran zakupił pierwsze 20 sztuk, następnie w latach 1972-1976 kolejne 70 sztuk. W 1978 r. zamówiono dalsze 50, jednak do czasu wybuchu w 1980 r. rewolucji dostarczono dalsze 70 maszyn, kolejne 8 dostarczono już po uwolnieniu amerykańskich zakładników.
Obecnie w irańskich siłach zbrojnych pozostaje około 19 maszyn a pozostałe ze względu na embargo nałożone na Iran służą z powodzeniem za swoisty magazyn części zamiennych.
Łącznie wyprodukowano 1179 maszyn CH-47 Chinook w różnych wersjach.

Przemek Miller
Przemek Miller

Analityk wojskowy. Przewiduje, analizuje, obserwuje i celnie ubiega otaczającą nas rzeczywistość natłoku zdarzeń i chaosu medialnego. Bezkompromisowy tropiciel niewygodnych faktów, szczery do „bólu” w analizach i ocenach. Ma szeroką wiedzę z zakresu łączności satelitarnej, systemu GPS NAVSTAR, GLONASS, COSPAS-SARSAT, GMDSS oraz morskich systemów bezpieczeństwa SOLAS. Fotografuje na kliszy. Miłośnik wiślanego Urzecza i zapalony spinningista.

Nie ma jeszcze komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Google Play

%d bloggers like this: